De zoekmachines hebben hun werkterrein de afgelopen maanden verlegd naar de pc. Nederlandse internetters blijken hier echter nog niet warm voor te lopen. 9 Procent blijkt een desktopzoekprogramma geïnstalleerd te hebben. Bijna driekwart van de ondervraagden (72 procent) heeft nog nooit van een desktopzoekprogramma gehoord, zo blijkt uit de Nationale Search Engine Monitor van mediabureau Checkit in samenwerking met RM Interactive. Het fenomeen toolbar is daarentegen wel bekend bij de Nederlandse gebruikers. Maar liefst tweederde van de ondervraagden heeft er wel eens van gehoord. Van de toolbars, waarmee direct vanuit de browser gezocht kan worden zonder een nieuw venster te openen, is die van Google de meest gebruikte. Deze wordt gevolgd door MSN en Yahoo.

Marktaandeel

Uit het onderzoek blijkt verder dat het gebruik van Google steeds verder stijgt. De afstand tussen marktleider Google en de andere zoekmachines wordt alsmaar groter. Andere zoekmachines die door Nederlanders veel gebruikt worden zoals Ilse, MSN en Altavista verliezen alleen maar terrein. Google heeft in Nederland een marktaandeel van 86 procent, aldus de onderzoekers. Dat is 10 procentpunt meer dan in oktober vorig jaar. Opvallend bij Google is dat vorig jaar de groei leek te stagneren. Het marktaandeel van Google steeg van 65 procent in september 2003 en 68 procent in maart 2004 tot 74 procent oktober vorig jaar. Ilse staat nu op een marktaandeel van 9 procent. Dit was in oktober nog 14 procent. Het aandeel van MSN is met 1 procentpunt gedaald tot 2 procent. Voor de Nationale Search Engine Monitor zijn in december 1154 Nederlandse internetgebruikers ondervraagd.