Dit blijkt uit het `Retail CIO onderzoek 2003' van IBM Consulting in samenwerking met het tijdschrift Executive Technology Magazine. Uit het onderzoek blijkt onder meer dat detailhandelaren wereldwijd het afgelopen jaar de it-investeringen weer verhogen. Gemiddeld besteden retailers 2,1 procent van de winkelomzet uit aan it. Bedrijven zeggen vooral te investeren om de productiviteit van werknemer en klanttevredenheid te vergroten. Voor nieuwe technologieën, zoals radio frequency identification (rfid), bestaat wel interesse. Vooralsnog blijft het echter bij `window shoppen'.

Struikelblok

Volgens de onderzoekers zijn de winkeliers ook geïnteresseerd in nieuwe systemen en applicaties. Veelal gaat de interesse echter niet verder dan testen. Uit het onderzoek blijkt de ontwikkelingen voor veel handelaren te snel gaan. Zo zegt 48 procent last te hebben van inefficiënte processen. 60 Procent ervaart de beperkte integratie van systemen als een probleem. Volgens IBM komt dit doordat de winkeliers te maken hebben met een snelveranderende omgeving. Niet alleen veranderen de voorkeuren van consumenten, ook volgen de technologische innovaties elkaar in rap tempo op.