Indymedia linkt naar mirrors (kopieën) van de site van het links-radicale Duitse tijdschrift Radikal. Deutsche Bahn wil dat Indymedia daarmee stopt, omdat in twee artikelen op de site van Radikal uit de doeken wordt gedaan hoe de Duitse spoorwegen kunnen worden gesaboteerd. Eerder dwong Deutsche Bahn om dezelfde reden internetaanbieder XS4ALL (waar de site van Radikal staat) al om de twee artikelen te verwijderen. Ook werd XS4ALL gedwongen om de naam van de eigenaar van de site te overleggen. Zoekmachines als Google en AltaVista besloten onder druk van Deutsche Bahn verwijzingen naar de twee artikelen uit hun database te verwijderen.

Geen geheim

Indymedia is verbolgen over de rechtszaak, omdat de bezoeker van de site tenminste drie keer moet doorklikken om bij de gewraakte informatie terecht te komen. De makers van de site menen dat een veroordeling voor dergelijke 'indirecte links' belachelijk zou zijn. De zaak zou een bedreiging vormen voor een van de fundamenten van internet: de mogelijkheid om te linken. Klaas Bisschop, de Nederlandse advocaat van Deutsche Bahn, zegt dat te kunnen begrijpen. "Maar ik vertel niemand een geheim als ik zeg dat wij daar anders over denken. Dit is een principiële zaak." "Het probleem voor Deutsche Bahn is dat het vermoedelijk onmogelijk zal zijn om alles over het saboteren van de spoorwegen van internet te verwijderen", aldus Bisschop. "Maar we kunnen het natuurlijk niet over onze kant laten gaan dat een publicatie die verboden is, elders weer opduikt." "We zijn serieus in het optreden en zullen actie ondernemen in elk land met een normaal rechtssysteem, waar deze informatie opduikt", zegt Bisschop. De rechtszaak tegen Indymedia dient dinsdag 4 juni om 13.30 uur.