Zoals jullie vast hebben meegekregen dat er bij IDG, de uitgever van Webwereld, aan het eind van afgelopen jaar een reorganisatie heeft plaatsgevonden. Los van het feit dat diverse functies boventallig zijn verklaard, zijn er ook intern genoeg verschuivingen geweest. Zo is ons interne webdevelopment team, dat autonoom fungeerde, opgesplitst. Het mes is erin gezet: de ene helft is naar Computer!Totaal en Zoom.nl gegaan en de andere helft werkt nu uitsluitend voor Webwereld, Computerworld, CIO en CXO. Ik ben verantwoordelijk gemaakt voor development van de laatstgenoemde titels en wil graag jullie mening horen over de sites.

Een vergeten stakeholder

Tijdens onze sprintdemo's zitten alle stakeholders rond de tafel en laten wij ons werk zien. Maar in mijn optiek vergeten we soms de belangrijkste stakeholders tijdens deze sprints: de bezoekers en gebruikers van onze sites. Ik hoor graag van jullie wat jullie aangepast willen zien op Webwereld. Welke features willen jullie (terug)hebben op de sites? En jongens, laten we alsjeblieft de inkoppers als 'geen advertenties' achterwege laten, ik wil graag ook een boterham kunnen eten tijdens de lunch. ;-)

Wat sowieso voor de aankomende release op de lijst staat, is het herzien van ons reactiesysteem. Op de momenten dat ik onze websites bestudeer, lees ik dat dit het grootste pijnpunt is. (Naast die videostrip op mobiel en tablet die je niet uit kon zetten, wat we inmiddels al hebben gedaan.) Dus roep vooral hieronder - in ons binnenkort aangepaste systeem - wat jullie op de lijst willen hebben. Ik kan niets garanderen, maar ik ga mijn best doen om alle techies te vertegenwoordigen bij onze sprintplanningen!

Agile en scrum

Sinds een jaartje doen wij al onze projecten agile en scrummen we een eind weg. Ik heb mijn collega's nog nooit zo vaak van dichtbij gezien als dat ik nu doe door alle stand-ups, backlog refinements, sprintdemo's en retrospectives. En er is ook een boel werk verricht sinds we onderdeel zijn geworden van de businessafdeling. De afgelopen releases hebben we bijvoorbeeld veel gedaan aan het up-to-date brengen van de nieuwsbrieven wat betreft design en invulling, hebben we veel metadata toegevoegd aan de diverse pagina's (alleen developers worden warm van zulke dingen, I know), we hebben diverse sites van sideprojecten en onze events opgezet en een handvol interne processen geoptimaliseerd en geautomatiseerd. De volgende releases staan ook al ingepland, dus er gaat sowieso nog een boel gebeuren dit jaar...

Tot slot

Ik wil zelf wat vaker een update geven van het werk dat wij voor jullie gedaan hebben en proberen te toetsen wat jullie hiervan vinden. Ik hoop dat jullie dit soort posts waarderen en dat we samen onze websites naar een hoger plan kunnen tillen. Het is cliché om zulke dingen te zeggen, maar clichés zijn wel altijd op waarheden gebaseerd.

Mochten jullie mij direct willen benaderen, dat kan altijd via de mail op [email protected] of via LinkedIn .