Ankur Varma, CEO van Plonked, heeft deze zoekmachine in het leven geroepen omdat hij vond dat er geen makkelijke manier was om bedrijven te vinden. In een interview met Chris Matyszczyk, van CNET, zegt de CEO dat het zoeken via Google niet voldoende is. "Wij geloven dat het simpelweg zoeken naar bedrijven niet voldoende is. Gebruikers willen meer informatie [dan alleen een naam en een adres]. Groeit het bedrijf? Hoe worden de merken beschouwd? Zoeken ze nog mensen?" Al deze vragen worden beantwoord als je een zoekopdracht uitvoert op Plonked.

Dom, idioot, sukkel...

"Maar die naam," Matyszczyk laat in z'n artikel weten dat het een zeer ongelukkig gekozen naam is. "Niet dat Google en Yahoo nou zulke diepgaande namen zijn" Maar de term "plonker" is in de UK een term die wordt gebruikt voor iemand die Dom, idioot of een sukkel is. Aangezien een groot deel van de internetters Engelstalig is ingesteld zou dat ervoor kunnen zorgen dat de dienst niet helemaal serieus zou kunnen worden genomen. "Als mensen die Google gebruiken (of ervoor werken), Googlers worden genoemd, hoe zit dat dan met mensen die Plonked gebruiken?" vroeg Matyszczyk aan Varma. "Plonks," was Varma's antwoord.

De oorsprong

Uiteraard vroeg Matyszczyk ook waar de naam vandaan kwam. En Varma antwoordde dat de naam "Plonked" is ontstaan omdat de oprichters van de site regelmatig het verhaal moesten aanhoren van een verkoper die regelmatig grote sommen geld neer moest "plonken" voor leads die uiteindelijk op niets uitdraaiden.

Het komt wel vaker voor dat bepaalde bedrijven of diensten een aparte naam meekrijgen die in andere talen raar klinken of een aparte betekenis hebben. Google's oude sociale netwerk, Orkut, zorgde in Nederland voor het nodige gegrinnik. En ook Flikr kreeg het een en ander te verduren, al bleven beide beperkt tot de Nederlandstalige landen. Dit was anders voor een bedrijf als Analtech.