Minister Ronald Plasterk van Binnenlandse Zaken schrijft aan de Tweede Kamer dat hij het aanvragen van een DigiD versneld moeilijker wil maken ter voorkoming van fraude. Hij wil burgers de DigiD-inloggegevens bij een balie laten afhalen. Nu worden de logins per post opgestuurd.

Aanleiding van de brief is de Amsterdamse fraudezaak waarbij door de gebrekkige beveiliging criminelen rekeningnummers van 150 uitkeringsgerechtigden konden veranderen.

Risicogebieden

De minister wil de 'bewerkelijkere' procedure eerst invoeren in gebieden met een hoger frauderisico. Daar zouden inwoners hun DigiD-code bij een gemeenteloket moeten afhalen. Om welke regio's het gaat, schrijft hij niet. Of die procedure ook landelijk ingevoerd moet worden, hangt af van de kosten, aldus de bewindsman. Volgens Plasterk liep er al een test waarbij de DigiD-aanvraag strenger werd beveiligd voor Nederlanders die in het buitenland wonen.

Dat fraude met DigiD verbluffend simpel is, is al jaren bekend. De oorzaak is niet alleen het opsturen van codes per post, maar ook dat allerlei instanties en bedrijven ten onrechte burgerservicenummers aan bezoekers en klanten vragen.

Opvolger eID

De overheid wil DigD de komende jaren vervangen door de veiligere opvolger eID, dat werkt met een persoonlijke pas met chip. Die pas wordt waarschijnlijk ook niet meer per post opgestuurd, maar is alleen bij het loket op te halen. Momenteel maken meer dan 9 miljoen mensen gebruik van DigiD.