Overheidsdienst DigiD is na 8 dagen weer bereikbaar vanuit het buitenland. De blokkade maakte onderdeel uit van maatregelen van beheerder Logius die het spervuur aan DDoS-aanvallen moesten afstoppen. Daar had DigiD vorige week van dinsdag tot en met zaterdag aanhoudend last van.

Het resultaat hiervan was het zeer beperkt bereikbaar zijn van de dienst, waarmee burgers de afgelopen jaren steeds meer overheidszaken online kunnen regelen.

Logius heeft vandaag rond 12.00 uur de blokkade opgeheven. “Sindsdien is DigiD voor alle gebruikers in binnen- en buitenland weer bereikbaar. De maatregelen die we hebben getroffen werken”, aldus Logius-woordvoerder Rick Bron, die verder niets kan vertellen over welke maatregelen dat zijn. Een beleid dat Logius blijft hanteren in het geval van DDoS-aanvallen.

Voorbereid op nieuwe aanvallen

Logius meldt verder dat de laatste DDoS-aanval zaterdag plaatsvond. Dit terwijl gebruikers maandag nog veelvuldig toegangsproblemen hadden. Het betekent wel dat na 5 dagen van DDoS-geweld, er nu 5 dagen geen aanval meer is geweest op DigiD. Logius zegt rekening te houden met nieuwe DDoS-aanvallen.

De aanvallen op DigiD volgden op de veelvuldige aanvallen op met name de Nederlandse financiële infrastructuur. Naast de ING Bank waren ABN Amro, SNS Bank, Rabobank veelvuldig het mikpunt, waardoor internetbankieren en betalingen verrichten via iDeal vaak niet mogelijk was.