Vorige week bleek het digitaal examen niet soepel te lopen. Het Ministerie van Onderwijs meldde aan dagblad AD dat de oorzaak van de examenellende bij falende ICT van scholen moet worden gezocht. Maar de software zelf blijkt ook voor problemen te zorgen.

Toetsmaker cito erkent dat er een probleem is met de software van het examenpakket. Het probleem zit 'm volgens Cito in de open verbinding naar de examenserver van de computers waar leerlingen op inloggen.

Examen afgebroken

“Als er in de software twijfel ontstaat of die verbinding nog wel goed of veilig is, dan breekt het programma het examen af zodat er geen antwoorden van leerlingen verloren gaan", laat een woordvoerster weten. "Het examen krijgt dan de status 'afgebroken' en kan direct hervat worden." Als dat het geval is, kan een leerling opnieuw inloggen met de status 'Afgebroken'. De onafgemaakte toets staat dan klaar en het examen kan hervat worden vanaf het moment dat de verbinding wegviel.

'Antwoorden gingen verloren'

Desondanks waren er vorige week problemen met het digitaal examen en zouden er toch antwoorden in het niets zijn verdwenen. Deze abrupte beëindiging bleek al in de testperiode eerder dit schooljaar. Daarom werden scholen geïnformeerd over hoe het examen hervat kan worden.

Eerder gaf het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap aan dat de oorzaak bij de systeembeheerders van de scholen zelf lag. “Dat is wel erg makkelijk van het ministerie", vindt Jeroen Geerts. Hij is directeur van de NGN, een vereniging van IT-professionals. “Die systeembeheerders zijn al weken of maanden met de voorbereiding bezig en al in de testperiode bleken er problemen te zijn."

'Onwrikbare houding' Cito

Cito geeft aan dat scholen altijd terechtkunnen bij de ICT-examenhelpdesk. “Bij technische problemen wordt altijd in samenwerking met de betrokken scholen gekeken naar mogelijke oplossingen", aldus een woordvoerster.

Volgens de NGN is de communicatie met het Cito juist gebrekkig. Op de website van de vereniging ageert de NGN tegen de 'onwrikbare houding' van het Cito. Geerts nuanceert deze boodschap. "Ons probleem ligt niet zozeer bij deze examenuitvoerder, want die zoekt ook naar een oplossing. Wij reageren meer op het verhaal van het ministerie dat de ICT op scholen de oorzaak van alle problemen is."

Nieuwe versie volgend schooljaar

Volgend schooljaar komt Cito met een nieuwe versie van de software die scholen kunnen testen. “De communicatie tussen computers en servers is ditmaal verstevigd", laat de woordvoerster aan Webwereld weten. Hierdoor moet de verbinding stabieler blijven.

“Cito staat open voor suggesties en bijdragen van NGN voor wat betreft het testen van deze software", aldus de woordvoerster van het toetsorgaan. Daar is de NGN blij om. “Fantastisch nieuws, dat is een hele stap voorwaarts", zegt Geerts.

Update 1: Het probleem bestaat nog steeds in de huidige versie. Berichttekst is aangepast.

Update 2: De verdwenen antwoorden zijn volgens toetsorgaan Cito teruggevonden. Na de klachten bij Laks is Cito zelf poolshoogte gaan nemen. "Een virusscanner veroorzaakte een conflict met het examenprogramma en de school dacht dat het examen van de leerling verloren was gegaan. We hebben er samen met de school naar gekeken en het probleem verholpen", aldus een woordvoerster van Cito.