De Nederlandse overheid is op internetgebied dan ook nog altijd onvoldoende transparant, concludeert [email protected] na onderzoek onder 28 overheidsinstanties, waaronder gemeenten, provincies, GGD's, politiekorpsen en de Belastingdienst. Samen scoren de organisaties een ruime onvoldoende. Vooral de GGD's scoren met een 2,5 beneden de maat. De Belastingdienst komt er het beste vanaf met een 6-minnetje. Vooral met het bieden van specifieke op de persoon toegesneden informatie en het verlenen van elektronische diensten hebben de overheidsorganen het moeilijk. Vooral op het laatste punt voldoen de overheden niet aan de verwachtingen die burgers hebben, constateert [email protected]. Mensen verwachten volgens de onderzoekers vooral dat informatie betrouwbaar, vindbaar en begrijpelijk is.

Nederland

Opvallend is dat alle verbeteringen van de afgelopen maanden aan Overheid.nl Nederland inmiddels in de toptien van goed presterende landen op het gebied van elektronische dienstverlening staat. Nederland bezet nu de negende plaats en stijgt hiermee vier plaatsen op de 'digitale wereldranglijst', zo bleek uit in mei gepresenteerd internationaal onderzoek Accenture. Vorig jaar stond Nederland nog op de dertiende positie, na in 2002 al op de elfde plek te hebben gestaan. Deze dalende tendens lijkt nu te zijn gekeerd. Volgens deze onderzoekers ziet Nederland nu 'duidelijk profijt van in voorgaande jaren gestarte initiatieven'. Accenture roemt vooral de opknapbeurt van Overheid.nl, de digitale portal van de overheid. Meer informatie over de elektronische overheid vindt u in de speciale WebWereld-bijlage ` De digitale overheid'.