In 2010 zal digitale tv (dtv) beschikbaar zijn in 60 procent van de Europese huishoudens, zo voorspelt consultancybureau Booz Allen Hamilton. Europeanen krijgen zo toegang tot nieuwe (interactieve) diensten. De onderzoekers hebben hoge verwachtingen: "Dtv zal breedbandinternet vervangen als voornaamste kracht achter de groei van Europa's digitale economie."

Als gevolg zal de industrie zwaar investeren in de nieuwe technologie, de komende jaren in totaal zo'n 100 miljard euro. Dit zal naar verwachting gepaard gaan met de komst van maar liefst 100.000 nieuwe banen. De meeste hiervan worden gecreëerd bij de infrastructuurboeren.

Ook lokale contentproviders zullen echter profiteren van alle inspanningen. Naar schatting zo'n 35 miljard euro gaat de komende jaren naar de ontwikkeling van nieuwe programma's. Dit alles gebeurt overigens alleen indien er voldoende concurrentie tussen de verschillende infrastructuren is. Toezichthouders moeten dit goed in het oog houden.

Met de doorbraak van dtv zal de strijd rondom zogenoemde triple play-aanbieders alleen nog meer intensiveren, zo verwachten de consultants. Zowel de kabelaars als de telecombedrijven zoals - in Nederland - KPN hebben hierbij de capaciteiten om op alle drie de vlakken (tv, internet, telefonie) diensten te kunnen aanbieden. Het gaat er evenwel om wie hiermee het eerst is.