De oplossing lijkt op die van de Digitale Werkomgeving Rijksdienst, de abonnementendienst voor werkplekken van Rijksambtenaren die sinds enige tijd wordt uitgerold over de ministeries. Daarvoor is Getronics verantwoordelijk. De dienst is op Microsofttechnologie gebaseerd. De werkplek is vanuit elke locatie bereikbaar.

Getronics is ook een van de partners die de abonnementendienst ook naar de gemeentelijke ambtenaren brengt. De ander is Gemnet, eveneens een KPN-dochter en beheerder van het netwerk waarop alle gemeenten in Nederland zijn aangesloten. De abonnementsprijs begint bij 1000 euro per jaar. Diensten als email, opslag en webconferencing zijn optioneel. Gemnet zegt dat integratie met midoffice en backofficesystemen mogelijk is.

Eerst een pilot

Er wordt eerst een pilot gestart met de gemeenten Den Haag, Zoetermeer, Hillegom en Tilburg, schrijft Binnenlands Bestuur. De website voor ambtenaren en politici citeert salesmanager Bas von Barnau Sythoff van Gemnet, die zegt dat gemeenten met de abonnementendienst de onzekere toekomst kunnen opvangen als het gaat om bijvoorbeeld inkrimping van het personeelsbestand.

Gemnet kijkt met een begerig oog ook naar gemeenten die in regionale samenwerkingsverbanden de ict onder willen brengen in zogeheten shared service centers. Het bedrijf hoopt een rol te spelen in toekomstige aanbestedingen van de kantoorautomatisering.