Die waarschuwing geeft Erik Huizer, directeur innovatie en business development bij het facilitair productiebedrijf NOB. Tijdens een bijeenkomst over hdtv dinsdagmiddag in Hilversum hekelde Huizer het besluit van het ministerie van Economische Zaken om geen subsidie ter beschikking te stellen voor een proefproject met high definition tv (hdtv).

"Het idee was om ervaring op te doen met het maken van Nederlandse programma's met hd-kwaliteit. Met steun van Economische Zaken zou dat balletje aan het rollen kunnen worden gebracht", aldus Huizer. De overheid zou daarvoor eenmalig 1,5 miljoen euro ter beschikking moeten stellen. "Het ministerie van Economische Zaken liet ons echter weten dat de markt het zelf maar moet doen."

De kans dat marktpartijen inderdaad snel zelf aan de slag zullen gaan, acht Huizer klein. Onder meer door de bezuinigingen bij de publieke omroep is de animo klein om in hdtv te investeren. "Na het WK voetbal houdt het weer op", stelt Huizer. "Dan kan het NOB de uitzendstraat voor hd die we voor 6,5 ton hebben gebouwd, bij het grofvuil zetten."

35 Mille

Met het uitzenden van het WK voetbal via hdtv is volgens Huizer een bedrag van 1,2 miljoen euro gemoeid. Dat bedrag is exclusief de rechten voor de beelden. Overigens zijn de voetbaluitzendingen in hd-kwaliteit nog niet helemaal zoals ze moeten zijn. Zo kunnen de kijkers niet op elk moment zien wat de stand is - iets wat bij de 'normale' uitzendingen wel gewoon kan. "Daarvoor heb je een hd graphics generator nodig en die kost 35 mille", vertelt Huizer.

Huizer, die één dag in de week hoogleraar internettoepassingen aan de Universiteit Utrecht is, verwacht dat het uiteindelijk een kwestie van tijd is voordat hdtv doorbreekt. "Ook als de overheid niks doet, komt het er vanzelf wel."

"De vraag is echter wat je wilt als Nederland. Gaan we straks alles inkopen in het buitenland of worden we een exportland? We hebben met bedrijven als Idtv, Endemol en Eyeworks een sterke creatieve industrie. Die ontneem je nu de mogelijkheid om op hun thuismarkt te experimenteren", vindt Huizer.

Prijsdaling

Nu komt de hdtv uit het buitenland. Uit België bijvoorbeeld, waar pionier Euro1080/Alfacam aan de weg timmert. Op 1 oktober komt het bedrijf met een op Nederland gerichte hd-zender. Voor de verspreiding van dit kanaal heeft Euro1080/Alfacam distributieakkoorden gesloten met vier kabelmaatschappijen: Essent, Casema, Multikabel en CAIW.

Aan de Nederlandse consument lijkt de hdtv-hype vooralsnog enigszins voorbij te gaan. "Slechts 30 procent van de mensen weet wat hdtv is", vertelde Laurens van den Oever van het marktonderzoeksbureau Gfk.

Des te opmerkelijker is het dat de verkoop van hd-ready tv's sterk in de lift zit. "Van alle verkochte breedbeeld-televisies waren er vorige week al 90 procent hd-ready", aldus Van den Oever. "Eind dit jaar zal 12 procent van de Nederlandse huishoudens een hd-ready tv thuis hebben staan." De reden voor deze snelle opmars is volgens de marktonderzoeker de prijsdaling voor dergelijke toestellen.