Maar één op de vijftig gamers die gebruik maakt van de gamesdownloadservice Steam, heeft een pc voorzien van een DirectX 10-compatibele grafische kaart. Steam, is een platform voor online distributie en multiplayer gameplay dat wordt gebruikt door bekende gamesfabrikanten zoals Eidos Interactive, Introversion Software, Strategy First en Id Software.

Volgens Gabe Newell, directeur van Valve Software dat Steam heeft ontwikkeld, is de keuze van Microsoft om DirectX 10 alleen voor Vista uit te brengen, achteraf een grote fout gebleken. Het belangrijkste effect van die keuze was niet dat gamers massaal overgingen naar Vista, zoals Microsoft hoopte, maar juist massaal DirectX 10 gingen negeren. Saillant detail, Gabe Newell was voor hij Valve Software startte, dertien jaar werkzaam bij Microsoft waar hij miljonair werd onder meer door zijn aandeel in Half-Life.

Niet alleen gamers negeren nu echter de nieuwste DirectX-mogelijkheden, ook ontwikkelaars. Volgens Newell wordt game-software bijna zonder uitzondering cross-platfom ontwikkeld, zodat ieder spel op zowel de pc als de verschillende gameconsoles gebruikt kan worden.

Daarbij richten de ontwikkelaars zich op de grootste gemene deler in de technieken die zij moeten ondersteunen. Doordat noch de meeste spelers op het Sony PSP-platform noch de meeste gamers onder Microsoft, nu hardware hebben die de nieuwste shaders gebruiken, zijn er ook maar zeer weinig games die daar wel gebruik van kunnen maken. De aanschaf van DirectX 10-hardware wordt daarmee voor de gamers nog minder noodzakelijk.

In een interview met de Duitse uitgever Heise, verklaarde Newell verder dat door de gebrekkige DirectX-ondersteuning voor dergelijke apparaten er weinig animo bij game-ontwikkelaars om dure innovaties in hun spellen te introduceren.