Aanleiding voor de oproep zijn uitspraken van directeur Hans de Vroome van Districhip in het Financieel Dagblad van dinsdag. Districhip regelt de distributie van de ov-chipkaart en het opladen ervan. De directeur erkent in het interview dat niemand aan de gestelde eisen van de aanbesteding heeft voldaan.

Opzettelijk kansloos

De aanbesteding moest een partij aanwijzen die ov-chipkaarten mag verkopen. Kandidaten moesten hiervoor over minimaal 700 vestigingen beschikken en de laatste drie jaar minimaal 10 miljoen euro omzet hebben gedraaid. Alleen Albert Heijn en Postkantoren zouden voldoen aan die eis, terwijl bijvoorbeeld sigarenboeren die nu wel strippenkaarten verkopen buiten de boot vielen.

In het interview stelt de Vroome nu dat hij nooit had verwacht dat iemand aan de eisen van de aanbesteding zou voldoen.

Die bekentenis staat echter haaks op een eerdere uitspraak van Districhip tijdens kortgeding dat was aangespannen door MKB Nederland omdat de aanbesteding te veel bedrijven zou uitsluiten. Districhip won die zaak door erop te wijzen dat naast Albert Heijn en Postkantoren ook Fleurop of benzinestations aan de eisen zouden voldoen. De rechter oordeelde daarmee dat de aanbesteding eerlijk verliep.

Eisen afzwakken oneerlijk

Nu blijkt dat niemand aan de eisen voldoet, wil Districhip de eisen afzwakken om zo te kijken wie het beste voldoet aan de eisen. Maar voor middenstanders die niet eerder hebben meegedongen naar de opdracht blijft de deur daarmee op slot. "Wij kijken wie welk deel van onze vraag kan afdekken en gaan verder met de kandidaten die hebben ingeschreven en voldoende zijn gekwalificeerd. Dat mag volgens de aanbesteding", zegt de Vroome.

Nieuwe aanbesteding, nieuwe wetten

Volgens MKB Nederland probeert Districhip met deze aanbestedingsprocedure bepaalde partijen uit te sluiten. "De wet is niet bedoeld om aanbesteding in te zetten als middel om partijen kansloos te maken," zegt Ireen Hardenbol, regionaal coordinator van MBK Nederland tegenover Webwereld.

Volgens haar moet de wet worden herzien. "Voor ons is het nu wel duidelijk dat de Aanbestedingswet niet leidt tot daadwerkelijke mededingen. Onze ondernemingen zijn gewoon kansloos en ondertussen wordt niemand van een overeenkomst beter."

Vervoersbedrijven

Overigens is MKB Nederland niet de enige met forse kritiek op de omstreden chipkaart. Zo vallen de vervoersbedrijven Arriva, Connexxion en Veolia ook over de manier waarop Districhip de distributie denkt te doen. Daarnaast zijn de kosten en de planning een bron van zorg. Vooral de beperkte aandacht voor beveiliging en privacy in de testfase baart de bedrijven zorgen.

Districhip reageerde niet op herhaalde verzoeken om commentaar.