Deze week werd bekend dat de Amerikaanse elektronicawinkelketen BestBuy in 2009 winkels in Europa gaat openen en daarmee de frontaal de strijd aangaat met de Europese marktleider MediaMarkt.

Webwinkel met één product

Maar een derde concurrent blijkt er vooralsnog met het spreekwoordelijk been vandoor te gaan. De Nederlandse elektronicaretailer Dixons heeft namelijk al een tijd de domeinnamen BestBuy.nl en BestBuy.eu in handen gekregen. Algemeen directeur van Dixons Bart van Westreenen tegen Webwereld: "Een mooie naam toch, BestBuy?"

Dixons heeft het ingericht als een wel heel speciale webwinkel: er wordt slechts één product aangeboden. Momenteel is dat een espressoapparaat. Volgens Van Westreenen is dit een beproefd webwinkelconcept en genereert de website ook echt omzet. Hoeveel wil hij niet kwijt.

De directeur benadrukt dat de site al zo'n anderhalf jaar in de lucht is. "Veel langer voordat BestBuy heeft geroepen dat ze naar Europa gaan komen." Hij zegt niet verwacht te hebben dat het Amerikaanse concern voet op Europese bodem zou gaan zetten. "Dat is toevallig, heel toevallig."

Ook merknaam geregistreerd

Behalve twee topdomeinen houdt Dixons nog veel belangrijkere troeven in handen. Van Westreenen vertelt aan Webwereld dat zijn bedrijf óók de merknaam 'BestBuy' in de Benelux en Europa heeft gedeponeerd. Dit is volgens hem al zo'n vijftien jaar geleden gebeurd, 'vóórdat het internet bestond'.

In het online merkenregister is het inderdaad niet te vinden. Wél staat daar in dat het Amerikaanse concern recentelijk merknaamaanvragen heeft ingediend voor BestBuy. Het begin van een juridisch strijd? Daar ziet Van Westreenen geen enkele reden voor. "Ze moeten het gewoon wat anders gaan noemen, maar geen BestBuy."

Tienjarenplan

De directeur wil niet kwijt of hij al telefoontje heeft gekregen vanuit Amerika, met een aantrekkelijk aanbod of juist juridische dreigementen. Volgens de Dixons-baas zal het trouwens met die Europese invasie van BestBuy niet zo'n vaart lopen. "Voordat er echt wat staat zijn we minimaal tien jaar verder. Bel dan nog maar eens terug."

Het Londense advocatenkantoor dat het Amerikaanse BestBuy bijstaat, Field Fisher Waterhouse, was niet op de hoogte van enige conflicterende merknaamclaims. Een vertegenwoordiger van het kantoor laat weten de zaak direct te zullen uitzoeken.