Het standaard blokkeren van third party cookies in de Firefox-browser benadeelt een groot deel van de Europese online advertentie-industrie. Dat stelt de teleurgestelde overkoepelende Europese adverteerdersorganisatie IAB (Interactive Advertising Bureau) in een publieke reactie op Mozilla's nieuwe Do Not Track-beleid.

De default ingeschakelde privacy-knop zorgt ervoor dat het fundament van een vrij internet uiteengereten wordt, meent IAB. De organisatie stelt dat content, service en applicaties op het web zonder de aanwezigheid van digitale adverteerders niet langer goedkoop of gratis kan blijven voor consumenten.

'Industrie levert bijdrage'

De adverteerders wijzen in hun klaagzang op een rapport van onderzoeksbureau McKinsey, dat de bijdrage vanuit de digitale advertentie-industrie aan Europese consumenten in 2010 beraamde op 69 miljard euro.

Eerder is er felle kritiek geuit vanuit het bedrijfsleven op Microsofts keuze tot het standaard aanzetten van Do Not Track. Met het weigeren van cookies door de consumenten raken de adverteerders een manier om klantgegevens te verzamelen kwijt. Omdat het gros van de eindgebruikers zijn default instellingen niet aanpast, kan de nieuwe Firefox-browser enorme hoeveelheden klantgegevens blokkeren.

Zelfregulering de prullenbak in

Volgens de IAB, dat 5500 bedrijven representeert, doet de Europese advertentie-industrie op dit moment voldoende aan zelfregulering. Zo is er volgens de organisatie inmiddels meer transparantie naar consumenten toe en wordt op hen gerichte reclame voldoende gecontroleerd.

De nieuwe Mozilla-instelling gooit al deze inspanningen in de prullenbak, aldus de IAB. De adverteerdersorganisatie nodigt Mozilla uit voor een discussie. Zij willen graag gezamenlijk kijken naar de beste oplossingen voor een betere online ervaring van gebruikers.