Boo.com is er niet in geslaagd 30 miljoen dollar extra kapitaal aan te trekken. Dit bedrag was nodig om uit de acute financiële problemen te komen. De grote financiers – zoals de Franse ondernemer Bernard Arnault en de Benetton-familie - hebben besloten de portemonnee te sluiten.

Alhoewel Boo.com de laatste tijd al flink in zijn kosten heeft gesneden, bleek dit niet voldoende. Het Engelse bedrijf spendeerde 1 miljoen dollar per week, voornamelijk aan marketingkosten. Nu de droom over is, weten de initiatiefnemers ineens waarom het fout is gegaan.

"We waren te visionair", zo zegt CEO Ernst Malmstein tegenover de Financial Times. "We wilden dat alles perfect was en we hebben niet genoeg op de kosten gelet." Een ander punt is dat Boo.com zijn tijd wellicht vooruit was, om het vriendelijk te zeggen. De site adverteerde met haar geavanceerde 3D-techniek, waarmee de websurfer een kledingstuk aan alle kanten kon bekijken en roteren.

Heel leuk natuurlijk, maar het gros van de Amerikaanse en Europese websurfers – de markt waarop Boo.com zich richtte – heeft niet genoeg bandbreedte tot zijn beschikking om hiervan te profiteren.

De 300 werknemers van Boo.com zullen moeten uitzien naar een nieuwe baan. Volgens analisten hoeft het hier niet bij de blijven. Nu Boo.com failliet is, is de tijd rijp voor een verdere uitdunning, zo denken zijn. Investeerders zouden huiverig zijn om hun geld te steken in internet startups.

Volgens een deze week gepresenteerd onderzoek van PricewaterhouseCoopers zal een op de vier Britste internetbedrijven binnen zes maanden geen contanten meer hebben. Volgens de onderzoekers is de gemiddelde burn rate van een Engels aan de beurs genoteerd internetbedrijf 15 maanden. Burn rate is de tijd die een bedrijf kan volmaken voordat ze geen cash meer hebben.