Dat stelt Marco van den Akker van hostingbedrijf Kyra-emotion tegenover Webwereld. "Vuurwerk eist van haar vertrekkende klanten het opheffen van de eigen domeinnaam, waarna vervolgens deze zelfde domeinnaam pas kan worden geregistreerd door de nieuwe deelnemer", aldus Van den Akker. "Op die manier geven ze buitenlandse registers de mogelijkheid om de domeinnamen snel te registreren. Met alle gevolgen van dien."

"Wij doen alles volgens de regels van de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN)", pareert Remco Meerstra van Versatel, de eigenaar van Vuurwerk. "Klanten die een domein willen verhuizen hoeven alleen een brief te sturen en dus geen opzegformulier in te vullen."

Van den Akker overhandigt enkele opzegformulieren (zie bijlagen) die tevens worden ingezet als verhuisformulier. "Versatel modificeert eigenhandig opzeggingsformulieren, vergelijk het formulier van Versatel maar eens met die van de Stichting", aldus Van den Akker.

Volgens Meerstra zijn dit verouderde formulieren die niet meer gebruikt worden. "In het verleden gebeurde het dat mensen een domein wilde verhuizen maar dat uiteindelijk niet deden. In de tussentijd moesten wij blijven betalen voor dat domein. Vandaar dat we in het verleden deze opzegbrieven hebben verstuurd zodat we altijd het domein nog konden opzeggen indien deze uiteindelijk niet verhuisd werd. Deze brieven worden nu niet meer verstuurd", verzekert Meerstra.