In totaal ging het om 4370 domeinnamen. Kapingen van dergelijke domeinnamen heeft vaak tot doel veel geld te vragen aan betreffende merknaamhouders. Het gaat bijvoorbeeld om het merk webwereld, waarbij een kaper het domein webwereld.fr heeft laten registreren en aan de merkhouder van webwereld dat domein te koop aanbiedt. Het aantal gevallen dat aangemeld is bij WIPO steeg vorig jaar met 29 procent.

De stijging komt onder meer ook doordat klagers sinds vorig jaar gebruik kunnen maken van een online registratiesysteem en een database kunnen raadplegen met eerdere WIPO-beslissingen waarmee ze hun klacht beter kunnen omschrijven. Het WIPO Center bemiddelt en oordeelt in zaken waarin het merkenrecht wordt betwist of geschonden.

Al meer dan 20.000 zaken

Sinds de start van de zogeheten Uniform Domain Name Dispute Resolution (UDNDR) in 1999 heeft WIPO meer dan 20.000 zaken behandeld waarin het ging om zo’n 35.000 domeinnamen. In 2010 ging het om topleveldomeinen uit 57 landen, waarbij in 91 procent van de gevallen bewezen werd geacht dat het hier om domeinkaping ging, ook wel cybersquatting genoemd.

De meeste zaken deden zich voor in de retail- en financiële markt. Ook in biotechnologie, farmaceutische industrie, internet en ict en mode waren veel domeinnaamkapingen. Het overgrote deel deed zich voor in het topleveldomein .com. Wel is het aantal zaken betreffende landencode gestegen van 1 procent in 2000 naar 15 procent in 2010.

Het ging om bekende namen als ABN Amro, ING, Rabobank, Apple, Electrolux, Intel, Microsoft, Philips, Samsung, Coca-Cola, Cisco, GoDaddy.com, Red Bull, KLM, Eurosport, Facebook, SAP, Nokia, Vodafone, Adidas en vele vele anderen.