Het gaat nog steeds niet goed met de economie in het algemeen, en de e-conomy in het bijzonder. Talloze dotcoms gingen op de fles. Dotcommetjes op? Welnee, er zijn er nog zat, waarvan er echter veel ook in rook zullen opgaan. Business as usual en vaak is dat ver van tevoren al te zien aan een aantal stuiptrekkingen:

-De verhuizing. Het vorige pand was te groot en te luxe en dus te duur. Nu de zaken echt slecht gaan, is de verhuizing naar een pand op een achteraf industrieterrein onvermijdelijk.

-De beursgang wordt afgeblazen. Vanwege "strategische overwegingen" of "veranderingen in marktcondities" of men wil "meer tijd en gastvrijere condities". Wat natuurlijk fraai klinkt, maar het komt er op neer dat het bergafwaarts gaat met de dotcom waarin niemand een penny wil beleggen.

-Een nieuwe CEO (directeur). Of een nieuwe CFO (geld-directeur). Of beide. Deze duurbetaalde mannen (en heel soms vrouwen) moeten de zieke dotcom weer gezond maken. Vaak lukt dat niet, ook niet met een stuk of vier nieuwe CEO's in een half jaar (geen uitzondering). Meestal haalt zo'n nieuwe CEO eerst de bezem door de dotcom. En dat heet ook wel:

-De Reorganisatie - een 'net' woord voor het op straat zetten van personeel. Vaak veel personeel. En je vraagt je af hoe een bedrijf kan blijven draaien met pakweg de helft van het personeel. Kennelijk werkten er so wie so te veel mensen. Met zo'n ontslagronde kan de dotcom fors bezuinigen, want anders raakt de dotcom:

-Low on cash. Snel gevolgd door 'out of cash'. Eens waren er miljoenen, en nu is alles op. Het geld - doorgaans miljoenen dollars - is er doorheen gejaagd. Dat heet een te hoge 'burn rate'. Dotcoms blijven echter positief. Ze melden een groter verlies dan verwacht, maar de toekomst ziet er zonnig uit: er zijn gesprekken met investeerders. Maar die lopen vaak op niets uit. En niet veel later valt het doek dan toch nog. Of de bedreigde dotcom zoekt "strategische alternatieven aangaande de cash positie". Dat is e-speak voor:

-De fusie of overname. De fusie is vaak met een andere gedoemde dotcom, zodat ze gezellig samen ten onder kunnen gaan. Bij een overname wordt de noodlijdende dotcom opgeslokt door een groot bedrijf en blijft er weinig over van de oorspronkelijke dotcom. Vaak is de database met klanten of leden het meeste interessante. Lukt geen van beide, dan is de dotcom "unable to secure a merger partner". Of, vrij vertaald: "Niemand wil ons waardeloze bedrijf hebben." Het is dan al te laat voor:

-Business focus shift. Ofwel: het roer gaat om. De dotcom begon met een - soms origineel maar vaker gejat - idee, en dat blijkt niet te werken. En dus komt de dotcom met een heel ander - gejat - idee. Zo kan een dotcom die eerst iets met streaming video deed, opeens, pakweg, een portal voor beursnieuws worden.

-De oprichters van de dotcom gaan iets anders doen. Omdat ze "op zoek zijn naar een nieuwe uitdaging." Of zoiets. Zelf weten ze beter; ze verlaten het zinkende schip.

-Een gratis dienst is niet langer gratis. Echter, niemand wil betalen en stapt over naar de - gratis - concurrent. Dag 'klanten', dag dotcom.