Het online advertentiebedrijf DoubleClick wordt ervan beschuldigd onzorgvuldig met de privacy van websurfers om te gaan. Een vrouw uit Californië – Hariett Judnick – eist dat het bedrijf ophoudt met het verzamelen van persoonlijke informatie van surfers.

Toen DoubleClick vorig jaar het direct-marketingbedrijf Abacus overnam, spraken privacygroeperingen direct hun bezorgdheid uit. Zij vreesden dat de consument de dupe zou worden door de fusie. DoubleClick analyseert immers via de door haar geplaatste banners surfgewoonten. Hierdoor kan het plaatsen van online advertenties gepersonaliseerd worden.

Abacus verzamelt op haar beurt persoonlijke gegevens om de klant persoonlijk te benaderen. Volgens USA Today heeft het marketingbedrijf een database met namen, adressen, telefoonnummers en koopgewoonten van 90 procent van de Amerikaanse huishoudens.

De database kan gecombineerd worden met de door DoubleClick geanalyseerde internetactiviteiten van deze groep mensen. De overname van Abacus zal dan ook centraal komen te staan in de rechtszaak. DoubleClick houdt vol dat ze niets kwaads doet: ze analyseert weliswaar surfgedrag, maar dit gebeurt anoniem.

De eis van Judnick en haar advocaten is dat DoubleClick stopt met het verzamelen van informatie en dat alle gegevens die al zijn verkregen, worden vernietigd.

Vrijwel iedereen die op internet surft komt banners van DoubleClick tegen, de advertenties die via de dienst van het bedrijf worden geplaatst staan op zo'n 11.000 websites waaronder grote sites als AltaVista, Travelocity, Vindex en ook WebWereld.Eerdere relevante berichten: Speciale FTC-commissie onderzoekt privacy op internet (21 december 1999) Scepsis over initiatief online-adverteerders (09 november 1999) DoubleClick weet je overal te vinden (15 juni 1999)