"We zien in de tweede helft van het jaar geen herstel meer", zo zei financieel directeur Stephen Collins van DoubleClick dinsdag bij de presentatie van de resultaten over het tweede kwartaal.

Het bureau voor online advertenties leed over de afgelopen drie maanden een verlies van 37,9 miljoen dollar, tegen een verlies van 22,1 miljoen dollar in dezelfde periode vorig jaar. De omzet kwam uit op 101,9 miljoen dollar. In het eerste kwartaal van dit jaar bedroeg de omzet nog 114,9 miljoen dollar, in dezelfde periode vorig jaar 128,1 miljoen dollar.

Exclusief eenmalige lasten leed DoubleClick een verlies van 9,5 miljoen dollar. Dat komt neer op een verlies per aandeel van 7 dollarcent. Het voorgaande kwartaal had DoubleClick een verlies per aandeel van 8 dollarcent geleden. Analisten hadden ook voor dit kwartaal op een verlies van 8 cent per aandeel gerekend.

DoubleClick zegt marktaandeel te veroveren op de concurrentie, maar daarmee worden de problemen in de markt voor internetadvertenties niet gecompenseerd.Volgens Collins hebben vooral technologiebedrijven en financiële dienstverleners hun advertentiebudgetten drastisch teruggeschroefd. Vergeleken met vorig jaar bedraagt de daling hier 50 procent, aldus Collins.

In het meest positieve scenario gaat DoubleClick er volgens Collins vanuit dat de advertentiemarkt zich halverwege 2002 herstelt. Het bedrijf handhaaft wel de prognose voor de tweede helft van het jaar. DoubleClick rekent op een verlies per aandeel van 9 dollarcent voor het halfjaar. In januari voorspelde de onderneming nog een winst van 7 tot 9 dollarcent over het gehele jaar.

De daling in de advertentiebestedingen zal ook zijn uitwerking hebben op de resultaten van Yahoo, zo verwachten analisten. Het portalbedrijf maakt woensdag de kwartaalcijfers bekend.