Beide instanties nemen de manier waarop het wereldwijd opererende netvertentiebedrijf gegevens van websurfers verzamelt onder de loep. Door de uitgebreide publiciteit heeft DoubleClick inmiddels een groot imagoprobleem. Het gonst van de geruchten dat grote klanten op willen stappen om de associatie met privacyschending te vermijden. De twee overheidsonderzoeken zijn naar buitengekomen door een verklaring van DoubleClick bij de Securities en Exchanges Commission, de Amerikaanse beurswaakhond. DoubleClick wil nieuwe aandelen uitgeven op de New Yorkse beurs. Oneerlijk of misleidend De Federal Trade Commission (FTC) heeft het onderzoek inmiddels bevestigd. Tegenover persbureau Reuters noemde Jodie Bernstein, hoofd van de afdeling Consumer Protection, het een 'routine onderzoek'. "We willen bepalen of DoubleClick oneerlijk of misleidend heeft gehandeld." In een verklaring zegt DoubleClick-topman Kevin O'Connor volledige medewerking toe. "We juichen de inspanningen van de FTC om internet veilig te houden voor consumenten toe", aldus O'Connor. Ondanks de enthousiaste reactie van de topman kelderde het aandeel DoubleClick woensdag, de handel werd zelfs enige tijd stopgezet. Naast de onderzoeken van de overheid lopen er inmiddels zes rechtszaken tegen DoubleClick. In deze zaken wordt het bedrijf ervan beschuldigd privacywetten te hebben geschonden bij het verzamelen van gegevens van internetters. Uitgebreide profielen De controverse rond DoubleClick barstte vorige maand los. Het bedrijf kondigde toen aan online verzamelde gegevens te zullen combineren met de database van het opgekochte marketingbureau Abacus Direct. In die database staat offline vergaarde informatie over 90 miljoen Amerikaanse huishoudens. Door de databases te koppelen kan DoubleClick zeer uitgebreide profielen maken van websurfers compleet met naam en adresgegevens. Volgens Pim Koldenhof, managing director van DoubleClick Nederland, gaat het om een puur Amerikaanse aangelegenheid. "In Nederland hebben wij hier geen enkele reactie op gehad." Koldenhof wijst erop dat DoubleClick geen persoonsgebonden, maar computergebonden informatie verzamelt. "Onze database is niet gepersonaliseerd." DoubleClick plaatst, zodra een DoubleClick-site wordt bezocht, een 'cookie' op de computer van de websurfer. Het bedrijf gebruikt dit stukje software, voorzien van een unieke code, om bij te houden welke sites de websurfer binnen het 'DoubleClick Network' bezoekt. Dat netwerk bestaat uit duizenden sites, waaronder Radio 538, TMF, Disney en Nedstat. De gegevens worden gebruikt om doelgericht banners te plaatsen. Voor het 'DoubleClick Network' regelt DoubleClick de volledige afhandeling van advertenties. Daarnaast treedt het bedrijf ook op als facilitair dienstverlener met haar DART-dienst. Dan neemt DoubleClick alleen hosting van de banners voor haar rekening, de individuele exploitanten van sites regelen de rest. WebWereld, Vindex en Computertotaal.nl zijn DART-klanten. Van de bezoekers van deze sites worden door DoubleClick dus geen gegevens bijgehouden. Voorlichtingscampagne In de VS is DoubleClick een grootscheepse voorlichtingscampagne over online adverteren gestart. Een poging om haar imago op te krikken. Internetters kunnen op de site met twee muisklikken het DoubleClick-cookie uitschakelen. Koldenhof verwacht niet dat een dergelijke campagne ook in Nederland zal worden gevoerd. "Het speelt hier niet."Eerdere relevante berichten: Zelfpromotie DoubleClick met privacycampagne (15 februari 2000) DoubleClick aangeklaagd vanwege schending privacy (31 januari 2000) Speciale FTC-commissie onderzoekt privacy op internet (21 december 1999)