Het internetadvertentiebureau rapporteerde dinsdag resultaten over het vierde kwartaal die analisten meevielen. DoubleClick bracht het verlies vergeleken met dezelfde periode vorig jaar terug van 104,8 miljoen dollar in 2000 tot 64 miljoen dollar, een resultaat dat vooral tot stand kwam door drastisch in de uitgaven te snijden. Exclusief enkele eenmalige lasten wist het bedrijf een kleine winst te boeken van 1,66 miljoen dollar, ofwel een dollarcent per aandeel. Analisten hadden hier op een verlies per aandeel van 5 dollarcent gerekend. De omzet daalde met 27 procent tot 96,2 miljoen dollar. Wel was het cijfer hoger dan de prognose van een omzet tussen de 84 en 92 miljoen dollar die DoubleClick in oktober gaf. De omzet van de geplaagde mediadivisie, die de advertentieverkoop voor websites verzorgt, kwam uit op 27,2 miljoen dollar. Dat was 55 procent minder dan vorig jaar maar ruim 22 procent hoger dan in het voorgaande kwartaal. Dat laatste was volgens analisten hoopgevend. Saillant detail is dat volgens DoubleClick de Europese mediadivisie een aanzienlijk deel van de groei voor haar rekening nam. DoubleClick heeft de afgelopen periode flink gesneden in deze divisie en bereikte in november een akkoord over de verkoop van het bedrijfsonderdeel. De verkoop is nog niet afgerond. De online reclamewereld kijkt na de beter dan verwachte cijfers van DoubleClick uit naar de resultaten van portal Yahoo, die woensdagavond bekend worden gemaakt.