Het bedrijf, dat dagelijks miljarden advertenties verzorgt op duizenden websites, zegt dat het een fout heeft gemaakt en wil nu wachten op privacyregels. "We hebben een fout gemaakt met het maken van plannen om namen te voegen bij gegevens van anonieme webgebruikers zonder dat er enige regels vanuit de overheid of de industrie zijn", zegt DoubleClick-topman Kevin O'Connor in een verklaring. Volgens O'Connor is het enkel gebleven bij plannen en zijn er nog geen gegevens gekoppeld. Dat zal ook niet gebeuren tot de industrie en de overheid het daar eens over zijn geworden. De stap terug van DoubleClick komt na een maand van forse kritiek op het netvertentiebedrijf. De Amerikaanse krant USA Today ontdekte eind januari dat DoubleClick offline verzamelde gegevens, verkregen door de overname van marketingbureau Abacus, wilde combineren met de op internet vergaarde informatie van gebruikers. DoubleClick gaf dat toe. Daarop ontstaken privacyactivisten in woede. Een klacht van het Electronic Privacy Information Center (EPIC) leidde tot een onderzoek van de Federal Trade Commission (FTC). Kort na de start van dat onderzoek bleek dat ook het Openbaar Ministerie in New York een onderzoek naar de activiteiten van DoubleClick was gestart, het OM in de staat Michigan spande een rechtszaak aan tegen het bedrijf. Michigan beschuldigt DoubleClick van schending van de lokale consumentenbeschermingwet.Eerdere relevante berichten: Altavista beperkt doorgifte gegevens aan DoubleClick (01 maart 2000) DoubleClick doorgelicht door Amerikaanse overheid (17 februari 2000) DoubleClick aangeklaagd vanwege schending privacy (31 januari 2000)