Met de zogeheten Intelligent Targeting-dienst kon DoubleClick aan de hand van het surfgedrag van internetters bepalen welke banners hun getoond moesten worden. Zo kon via Intelligent Targeting worden bekeken welke internetters veel op autosites komen, en daar vervolgens op ingespeeld worden door deze surfers advertenties voor auto's voor te schotelen. DoubleClick kon putten uit een database met bijna 100 miljoen profielen van internetters. Het internetadvertentiebureau is in december met de dienst gestopt, zo meldt CNet. DoubleClick was na een langdurige testperiode pas in het tweede kwartaal van vorig jaar begonnen met Intelligent Targeting, nadat het bedrijf de technologie in 1999 had verworven via de overname van Abacus Direct. Volgens DoubleClick is het besluit om te stoppen ingegeven door puur economische overwegingen. Adverteerders moeten voor de op gebruikersprofielen afgestemde banners extra betalen. En omdat het in de praktijk niet al te veel voordeel oplevert, is de bereidwilligheid daartoe onder adverteerders in de huidige economische omstandigheden afgenomen. Intelligent Targeting zorgde in 1999 voor nogal wat controverse vanwege de gevolgen voor de privacy van gebruikers. Des te meer omdat DoubleClick in eerste instantie ook persoonlijke informatie als namen en adressen wilde koppelen aan het surfgedrag van internetters. Na verzet van privacygroeperingen zag het bedrijf hier van af en besloot alleen nog anonieme informatie over surfgedrag bij te houden. Met privacy-aspecten heeft het besluit om te stoppen met Intelligent Targeting volgens DoubleClick niets te maken. Analist Marissa Gluck van Jupiter Media Metrix verwacht dat DoubleClick ondanks het beëindigen van Intelligent Targeting verder zal gaan met de ontwikkeling van profileringsdiensten. "De technologie om advertenties en informatie op gebruikers af te stemmen is juist een van de belangrijkste eigenschappen van internet", aldus Gluck.