Cloud Computing/Software-as-a-Service

Zonder twijfel dé hype van 2009, en wellicht ook van 2010. Cloud computing heeft de ict-dienstverlening zonder twijfel toegankelijker gemaakt, en ondanks alle twijfel rond de beveiliging kiezen steeds meer organisaties ervoor om hun processen online uit te voeren. Hetzelfde geldt voor Software-as-a-Service. Maar maakt dat het ook dé driver voor outsourcing? Ja, zo vindt Dave Brown, hoofd van de financiële strategietak van adviesbureau Equaterra. “Dit zal veel aandacht krijgen nu bedrijven aan het kijken zijn hoe het allemaal in zijn werk gaat. Wie een stabiele commerciële aanbieding van de grond krijgt, zal als eerste en vaak gehoord worden,” aldus Brown tegenover het in Australische blad MIS Asia.

Maar niet iedereen vindt deze manieren van diensten aanbieden het ei van Columbus in outsourcing.

Stream Computing

Want, zegt directeur Marco Gianotten van adviesbureau Giarte, de ontwikkelingen in nieuwe, voorspellende algoritmes zijn veel belangrijker voor de ict-dienstverlening. “Het is wat de Amerikanen 'stream computing' noemen”, zegt Gianotten, al wordt die term ook voor andere technologieën gebruikt. Normaal worden de algoritmes voor realtime-analyse en voorspellende waardes gebruikt, maar ook de technische afdelingen doen er volgens Gianotten hun voordeel mee. Het is vooral IBM die recent met de term aan de haal gaat.

Gegevens rond bijvoorbeeld de verwachte levensduur kun je combineren met heuristieke data. Op die manier kun je bijvoorbeeld zien dat een systeem dat het op het oog nog prima doet gebreken ondervindt.

“Je detecteert dan vooraf dat er iets fout kan gaan, zodat je het kunt voorkomen”, zegt Gianotten. “Het is een beetje te vergelijken met de liften in gebouwen van tegenwoordig: ze geven een paar dagen van tevoren aan dat er iets niet goed zit. Een monteur kan dan direct langskomen om het na te kijken.” Volgens Gianotten is het belangrijkste van ict immers niet het oplossen van fouten, maar het voorkomen ervan.

Het concept is oud, maar neemt volgens de Giarte-directeur pas sinds kort echt een vlucht, zeker bij dienstverleners.“Vroeger kon een bedrijf nog doorwerken als de ict eruit ligt. Nu kan een bedrijf al flink in de problemen komen als de Blackberries het niet meer doen”, zegt Gianotten.

Agile

Helaas is het dikwijls nog steeds zo dat managers moeite hebben samen te werken met programmeurs omdat ze niet precies doen wat zij zeggen. Andersom hebben ontwikkelaars vaak het gevoel dat ze niet de benodigde informatie krijgen om het project tot een goed einde te brengen, en dat van bovenaf te veel bemoeienis komt, zonder dat ze 'daar' weten wat wel en niet kan.

Om die brug te slechten heb je meerdere management-methodologiën, maar de bekendste en meest genoemde is Agile, die is geboren uit een in 2001 opgesteld manifest. De methodologie is zeer uitgebreid, maar komt erop naar dat ieder software-ontwikkelproject wordt opgedeeld in zeer kleine stappen, waarbij iedere afzonderlijke stap nauwkeurig wordt gemanaged zonder dat er langetermijnsplanning om de hoek komt kijken. Daarbij wordt het menselijk aspect benadrukt; de klant wordt zoveel mogelijk betrokken en ontwikkelaars werken allemaal in dezelfde open ruimte.

Het voordeel is niet alleen dat de software beter aansluit op waar klanten naar vragen. “Als je alle bugs telt die tijdens het ontwikkelproces te lang onaangeroerd in de code blijft hangen, dan kun je het financieel niet goedpraten dat je niet met een soort Agile-aanpak werkt”, zo zegt C#-ontwikkelaar Kelly Anderson in 2008 tegenover CIO. “Slechte kwaliteit kost geld, heel veel geld. Agile leidt dusdanig tot een betere kwaliteit dat het goedkoper is.”