Het onderzoek (pdf) naar de digitale gewoontes van zo'n 1.500 Britse consumenten is uitgevoerd door Entertainment Media Research (EMR), dat in opdracht werkt voor film-, muziek-, omroep- en advertentiebedrijven.

Hardnekkige piraten

Volgens EMR heeft de overvloed aan online muziekdiensten veel consumenten op het juiste pad gebracht, zo meldt de BBC. Ruim de helft van de respondenten zei muziek braaf te downloaden via legale abonneediensten of door reclame ondersteunde legale websites.

En bijna driekwart van de 'muziekpiraten' zegt op te houden met hun doewnloadpraktijken als hun provider daarom zou vragen.

EMR denkt dat de campagne van de muziekindustrie tegen hardnekkige piraten tot deze resultaten heeft geleid. Volgens Russell Hart van Entertainment Media Research zijn muziekpiraten "zich er hierdoor redelijk van bewust dat isp's momenteel hun online activiteiten in de gaten houden". Van de ondervraagde muziekpiraten zei 61 procent overtuigd te zijn dat hun activiteiten werden gecontroleerd.

Oudere muziekliefhebbers

Jongere internetters zouden lastiger te bekeren zijn dan ouderen, meent EMR. In de leeftijd van 13 tot 17 jaar zei 58 procent van de respondenten illegaal te hebben gedownload. Voor de eerste keer in de vijf jaar dat het EMR-onderzoek werd gehouden, beweert een kleine meerderheid van 51 procent zijn muziek online op een legale manier te hebben verkregen. Het groeiend aantal legale downloaders zouden vooral oudere muziekliefhebbers zijn. Meer dan 40 procent van de 35+ers gaf aan tenminste een keer per maand legale download te kopen.

Ten slotte constateren de onderzoekers dat sociale netwerksites als MySpace en Facebook een grote rol spelen bij het zoeken naar nieuwe bands of het contact met andere muziekfans. Voor 41 procent van de ondervraagde Britten was videosite YouTube de favoriete site.