Ook blijkt het Open Document Formaat (ODF) bij de helft van de ondervraagde managers totaal onbekend. En onbekend maakt onbemind: rond de veertig procent voorziet 'serieuze problemen' bij de implementatie van ODF. Dat blijkt uit een onderzoek van MarketCap in opdracht van Adobe.

MarketCap ondervroeg 154 overheidsmanagers, waarvan een kunstmatig groot deel IT-managers (30 procent). De kennis van ODF en bovenal het bijna 1 jaar oude en bejubelde Actieplan is het laagst bij de lokale overheden, maar ook de Rijksoverheid scoort bedroevend. 71 procent van de Rijksmanagers 'heeft nog nooit gehoord' van het Actieplan, 15 procent 'heeft er wel eens van gehoord' en slechts 2 procent is er 'zeer goed mee bekend'.

ODF zwaar impopulair

Daarnaast hebben de meeste ondervraagden geen idee of en wanneer ODF zal worden geïmplementeerd binnen overheidsorganisaties. Bovendien zijn velen sceptisch of uitgesproken negatief over een mogelijke uitrol van ODF. Zij verwachten veelal grote problemen door onwetendheid en onkunde binnen en buiten de organisatie, inconsistentie met gangbare formaten in de private sector en trainingskosten.

Uit het onderzoek blijkt ook dat binnen overheidsorganisaties het gebruik van 'native' formaten (lees: Microsoft Office) dominant is. Voor documentuitwisseling met externe partijen is PDF favoriet.

Schokkend

Fabrice Mous van het programmabureau 'Nederland Open in Verbinding' (NOiV), genoemd naar het Actieplan, noemt de resultaten in een reactie 'toch wel schokkend'. De simpele verklaring ervoor is dat het Actieplan tot nog toe goeddeels een technische operatie is, stelt Mous. "De eerste is stap is alleen ondersteuning voor ODF. Dat coördineren we nu. Maar we hebben geen budget voor een brede campagne om het Actieplan open standaarden te promoten."

Ondanks de magere resultaten ziet Mous wel degelijk 'beweging in de markt'. "Wat je ziet is dat leveranciers nu wel nadenken om hun proposities in overeenkomst met het Actieplan te krijgen. Dat is winst."

Missiewerk

Als lichtend voorbeeld geldt Adobe Nederland, niet voor niets opdrachtgever van de enquête. Het bedrijf kondigde aan ODF actief te gaan promoten, in tandem met PDF. Samen met NOiV, OpenDoc Society en ISOC gaat het niet alleen de ondersteuning maar ook de bekendheid en het gebruik van ODF stimuleren, zo beloofde Colin van Oosterhout, Business Development Manager bij Adobe. De voor de hand liggende conclusie van de kerverse alliantie: er ligt nog heel veel missiewerk.

Het softwarebedrijf zal binnenkort het volledige onderzoek openbaar maken. Daarnaast gaat Adobe actief een brochure verspreiden over het gebruik van open standaarden ODF en PDF bij overheden. De nieuwe mantra: 'ODF en PDF zijn tweelingzussen'.