Dropbox breidt zijn zakelijke tools van 'Dropbox for Teams' uit. De eerste stap is een aangepast dashboard waarmee beheerders meer controle krijgen over de cloudopslag van bedrijfsdata. Het nieuwe dashboard is de eerste grote verandering sinds de introductie van voor Dropbox for Teams, anderhalf jaar geleden. Voor die tijd was Dropbox vooral op consumenten gericht.

Meer rechten voor beheerders

Bedrijven met een Dropbox-account kregen een aantal nieuwe beheertools tot hun beschikking. Zo kunnen zij naast gebruikers toevoegen en verwijderen ook wachtwoordwijzigingen doorvoeren of eisen dan een werknemer tweefactor-authenticatie gebruikt. In het dashboard is te zien welke werknemers er onlangs bestanden hebben geüpload of gedeeld.

Bovendien krijgen de beheerders meer rechten. Zo kunnen zij inzien vanaf welk IP-adres wordt ingelogd op het bedrijfsaccount en hebben zij de macht om die sessie af te breken wanneer dat van een ongebruikelijke plek gebeurt.

Ook krijgt de beheerder autorisatie over de gebruikte apparaten en applicaties die mogen worden gebruikt bij de toegang tot het Dropbox-account. De admin kan ook bepalen welke bestanden wel of niet gedeeld worden. Dat moet ervoor zorgen dat bepaalde bedrijfsdata die in de cloud is opgeslagen in de juiste handen terecht komt en blijft.

Bedrijven bedienen

Het vernieuwde dashboard maakt volgens Dropbox onderdeel uit van een nieuwe koers. In een blogpost laat het bedrijf weten dat het een eerste stap is om de opslagdienst beter te maken voor bedrijven.

Zij betalen jaarlijks minimaal 795 dollar voor Dropbox for Teams, waarbij in eerste instantie 5 gebruikers allemaal 200 GB opslagruimte krijgen. Per extra gebruiker komt er 125 dollar bij. Meer opslagruimte kan in overleg met het bedrijf.

Een demo van het vernieuwde admin console: