De storing komt door een update van het systeem van de DSB Bank, meldt woordvoerder Klaas Wilting. Dat zorgt ervoor dat het internetbankieren van de bank nu "moeizaam verloopt", luidt de officiële lezing. "Omdat het zo traag gaat hoopt het wat op en dan verloopt het moeizaam natuurlijk." Daardoor worden onder andere saldi niet meer aangevuld, aldus Wilting.

Het verhaal van de woordvoerder staat lijnrecht tegenover de ervaringen van klanten en de inlichtingen die zij krijgen. Een lezer van Webwereld, die alleen bij zijn achternaam Beens genoemd wil worden, zegt dat het draait om een misgelopen systeemmigratie van een verouderd systeem. Hij is zelf klant van de bank en zegt deze informatie van het hoofdkantoor gekregen te hebben. Beens kreeg te horen dat de problemen zeker tot morgen duren.

'Hele administratie plat'

Beens heeft grote betalingen uitstaan en is niet zeker of die aankomen. "DSB heeft gezegd dat het op dit moment niet mogelijk is voor klanten om geld over te maken, betalingen te doen en te pinnen." De bank zegt bij monde van de woordvoerder niet op de hoogte te zijn van een pin-probleem. Ook het betalingsverkeer zou gewoon doorlopen.

Beens: "Ze gebruiken het systeem voor hun hele administratie." Dit houdt in dat er ook geen boekingen gedaan kunnen worden omdat alle batchbestanden van betalingsverwerker Equens niet verwerkt zijn. "De afdeling betalingsverkeer ziet niet dat ik mijn opdrachten in internetbankieren heb gezet en kan ze dus ook niet uitvoeren."

Niet nodig geacht

De bank vindt het niet nodig om klanten via hun website op de hoogte te stellen van het euvel. "Eigenlijk werkt het wel, alleen zo verschrikkelijk traag dat er achterstanden gaan ontstaan. Maar wij hopen dat het op korte termijn gewoon weer in de lucht is."

Hoe lang de storing gaat duren kan de woordvoerder niet zeggen. "Als het langer duurt gaan we wel waarschuwen." Hoe lang de betalingsgegevens precies zijn vertraagd is evenmin bekend in de officiële lezing. Beens: "De storing wordt niet gecommuniceerd op de website of bij het inloggen bij het internetbankieren."

Nul euro saldo

"Er zijn mensen die op hun saldo zien staan dat ze nul euro hebben, terwijl ze in feite tienduizend euro hebben. En die worden daar behoorlijk zenuwachtig van", zegt Beens. Hij heeft daar zelf ook last van.

Verder zegt Beens dat hem vertelt wordt dat er geen realtime koppeling gemaakt kan worden met Equens, de verwerker van betaalverkeer. "Maar ja, dat heeft natuurlijk niets te maken met onderhoud en dat kun je ook fatsoenlijk communiceren naar al je klanten." DSB adviseert klanten hun klachten neer te leggen bij de klachtenafdeling, aldus Beens.

De bank zegt dat er "koortsachtig gewerkt wordt" om het probleem op te lossen. "We verwachten dat op hele korte termijn de zaak weer rond is", aldus woordvoerder Klaas Wilting tegen Webwereld.