Allereerst bepaalde een Franse rechtbank afgelopen vrijdag dat Google moet stoppen met het tonen van advertenties van concurrenten op basis van het zoekwoord 'Louis Vuitton'. Bezoekers kregen bijvoorbeeld een advertentie te zien van 'LV for less', dat goedkope imitatieproducten van Louis Vuitton aanbiedt. Google werd veroordeeld tot het betalen van een schadevergoeding van 260.000 dollar. Eerder dolf het zoekbedrijf in Frankrijk al het onderspit bij vergelijkbare zaken. Google overweegt of het in beroep gaat tegen de jongste uitspraak. Dit is niet het enige wat Google bedreigt. Beveiligingsbedrijf Clickrisk waarschuwt sinds vorige week namelijk voor een ander probleem met het advertentiemodel: keyword-hijacking. Kwaadwillenden zouden zogenoemde Adword-campagnes eenvoudig kunnen saboteren. Hierbij kunnen zijn het aantal keren dat een keyword-advertentie wordt vertoond kunstmatig verhogen. In de praktijk betekent dit echter dat er relatief heel weinig wordt geklikt op de advertentie. Dit heeft als gevolg dat bepaalde advertenties niet meer worden getoond. Google bepaalt namelijk dat als de klikpercentages onder een kritieke grens komen, de advertentie niet langer meer zichtbaar is.