Google biedt nu opnieuw excuses aan voor de storing die afgelopen maandag webmaildienst Gmail heeft getroffen. Daarbij heeft bijna de helft van de 425 miljoen Gmail-gebruikers last gehad van vertraging in de mailbezorging en van tijdelijke ontoegankelijkheid van attachments. Google komt nu met een verklaring voor de storing.

Twee, niet-gerelateerde netwerk-failures

De vertraging in de bezorging van mailberichten is veroorzaakt door een dubbele netwerkuitval, laat Gmail-ingenieur Sabrina Farmer weten. Zij schrijft in een blogpost over de uren durende storing die na het eigenlijke oplossen nog vele uren heeft nageijld. In totaal heeft de Gmail-vertraging (en onbeschikbaarheid van attachments) bijna twaalf uur geduurd.

De netwerkstoring betrof twee aparte, redundante netwerkpaden die allebei tegelijk ermee stopten, schrijft Farmer. "Dit was een zeer zeldzame gebeurtenis." De twee netwerk-failures waren niet gerelateerd, meldt Google, maar de combinatie ervan zorgde ervoor dat het afleververmogen van Gmail werd verminderd.

Uren oplostijd en uren uitstel

Het inkomende berichtenverkeer stapelde zich dus op, waardoor de aflevering verder werd vertraagd. Het automatische monitoringsysteem van Google heeft volgens Farmer binnen enkele minuten alarm geslagen. Het Gmail-team is toen onmiddelijk een onderzoek gestart. Het heeft vervolgens bijna zeven uur geduurd voordat de ingenieurs van Google het probleem de baas waren, schrijft de Britse ICT-nieuwssite The Register.

De storing heeft in totaal eenderde van alle Gmail-berichtenverkeer een vertraging bezorgd. Het uitstel in de aflevering bedroeg gemiddeld slechts 2,6 seconden, maar voor 1,5 procent van de mails was het meer dan twee uur. Farmer verzekert ook dat Google nu stappen neemt om herhaling te voorkomen.