De details van de klacht van de Bundesverband Deutscher Zeitungsverleger (BDZV) Verband Deutscher Zeitschriftenverleger (VDZ) zijn niet onthuld, maar het is in Duitsland algemeen bekend dat de uitgevers Google hekelen voor het verdienen aan hun online content. Dit doet de zoekgigant zonder de de kranten- en tijdschriftenmakers te laten delen in de avertentie-inkomsten, meldt Deutsche Welle.

Deze Duitse zaak lijkt sterk op die van Belgische uitgevers tegen Google in 2007. Het gaat de uitgevers om de 'knipsels' die Google van hun websites neemt en herpubliceert. De Duitse uitgevers willen dat de regels worden aangepast om auteursrecht te beschermen en plagiaat tegen te gaan. Een redenatie die vergelijkbaar is met die van de Amerikaanse mediamagnaat Rupert Murdoch. Die heeft eerder online stof doen opwaaien met uitlatingen hierover.

Meerdere aanklagers

Volgens techblog The Next Web heeft Google Duitsland bevestigd dat er een klacht is ingediend. Naast de tijdschriften- en krantenuitgevers steunen ook online kaartendienst Euro-Cities AG en prijsvergelijker en winkelcommunity Ciao de klacht. Laatstgenoemde is door Microsoft overgenomen.

De Duitse minister van Justitie, Sabine Leutheusser-Schnarrenberger, liet vorige week weten niet blij te zijn met het 'megalomane gedrag' van Google en wil maatgerelen. "Als dit niet vanzelf gaat dan moeten we misschien maar stappen nemen als wetgever zijnde."

'Alles volgens de wet'

Google liet daarop weten graag zijn producten en zakelijke praktijken uit te leggen aan de Duitse autoriteiten. "We zijn er van overtuigd dat die volledig voldoen aan Duitse en Europese wetgeving", aldus een woordvoerder van Google Duitsland. De internetreus heeft wereldwijd 4,2 miljard euro betaald aan uitgevers. In Duitsland verdient het bedrijf ongeveer 1,2 miljard euro aan de verkoop van zoekadvertenties.

Hans Biermann, ceo van Euro-Cities, zegt dat de partijen samen met de kartelautoriteit overeen zijn gekomen tot 20 januari geen nader commentaar op de zaak te geven.