Op de homepage van een abonnee van XS4ALL staan al zo'n vijf jaar twee artikelen in het links-radicale tijdschrift Radikal, waarin aanwijzigingen worden gegeven voor het vertragen van kernafvaltransporten in Duitsland. Tegen deze transporten werd destijds fel geprotesteerd. Deutsche Bahn heeft XS4ALL maandag gesommeerd de artikelen te verwijderen. De internetprovider heeft hierop zijn standaardprocedure voor dit soort klachten in werking gezet, aldus XS4ALL-woordvoerder Sjoera Nas, en verzocht het Duitse spoorbedrijf aan te tonen waarom het bewuste materiaal onrechtmatig is. Als reactie ontving de internetprovider een dagvaarding van Deutsche Bahn. Aanstaande maandag dient het kort geding voor de rechtbank in Amsterdam. XS4ALL zegt in een persbericht `zeer verbaasd' te zijn over `de extreem korte voorbereidingstijd die haar gegund is, zeker nu het gewraakte materiaal al vijf, respectievelijk vier jaar ongewijzigd online staat'. In Duitsland werden internetproviders in 1996 en 1997 gedwongen de homepage van XS4ALL af te sluiten voor hun abonnees, wat tot verwoede discussies leidde. De blokkade werd wegens gebrek aan effectiviteit tot twee keer opgeheven. Op verschillende andere plekken plaatsten internetters `mirrors' van de informatie. Bovendien was er technisch een probleem, volgens Nas, wat erop neerkwam dat ook andere pagina's van onder meer zakelijke klanten van XS4ALL niet meer bereikt konden worden door de Duitse internetters. XS4ALL is zelf nooit bevolen om de informatie te verwijderen. In Nederland is ook de papieren publicatie nooit verboden geweest. De internetprovider beroept zich op de Europese Richtlijn voor E-Commerce. "Daarin is vastgelegd dat een internetprovider niet aansprakelijk gesteld kan worden voor illegaal materiaal, en ook niet actief hoeft te zoeken naar dergelijk materiaal op zijn systemen. Wel moeten zij bij kennisgeving ingrijpen als het materiaal onmiskenbaar onrechtmatig blijkt te zijn", zo zegt Nas. XS4ALL zegt in dat geval niet te `aarzelen' het materiaal te verwijderen.