"Het is natuurlijk fantastisch dat we nog geen vijf maanden na onze lancering al tot het grootste online veilinghuis van Europa behoren", jubelt Veiling.com in haar persbericht. Veiling.com heeft meer dan 20.000 geregistreerde klanten, Ricardo zo'n 380.000 in Duitsland, Engeland en Azië. In Europa concurreert Ricardo vooral met QXL en eBay. Uitbreidingen naar Italië en Frankrijk staan op stapel. Voor de klant van Veiling.com zal er in eerste instantie niet zoveel veranderen. "Natuurlijk zullen er wat verwijzingen over en weer komen, maar Veiling.com blijft een Nederlandse site met Nederlandse producten. Het wordt geen Ricardo-site", benadrukt Marc de Hond van Veiling.com. De Hond (22) richtte samen met Mark Gotz (35) en Marc Jurgens (33) Veiling.com op. Zij blijven de directie vormen. De Nederlandse bezoeker van de site zal dus niet ineens overspoeld worden door Duitse producten. Het grote voordeel voor het jonge bedrijf is de kapitaalinjectie. "Ik durf te stellen dat we nu het grootste budget van alle Nederlandse sites hebben", aldus De Hond. Ricardo neemt de aandelen over van ICOM en een onbekende Amerikaanse investeerder. Hoeveel ze voor dit aandeel van 40 procent heeft neergelegd, is niet bekend. De overige 60 procent blijft voorlopig in handen van de directie. Volgens De Hond stonden meer grote Europese partijen te trappelen om zaken te doen met het Amsterdamse bedrijf, maar Ricardo bleek Veiling.com het best te liggen. Ongeveer een maand geleden werd de belangstelling van de Duitsers concreet en hierna werd de deal snel beklonken. "Het klikte direct", zegt De Hond. "Het was alsof we met onszelf aan het praten waren, maar dan over een jaar. Voor hen gold hetzelfde, maar dan een jaar terug. Andere partijen snapten vaak niet wat een veilingsite precies doet en wilden direct weten wanneer we nou eens winst dachten te gaan maken. Wij leren van Ricardo in plaats van andersom." Veiling.com denkt daarnaast te kunnen profiteren van de infrastructuur van Ricardo. De afgelopen maanden is de veiling-rage ook in Nederland losgebarsten. Na veiling.com verschenen onder meer QXL en Veilinghal van de Telegraaf. Een veilingsite van de Volkskrant is nog altijd in beta. De Hond vreest de concurrentie niet: "We blijven hard groeien en zijn het grootste. Met Ricardo als partner kunnen we iedereen aan."Eerdere relevante berichten: Veilinghuis QXL trekt in bij Planet Internet (14 januari 2000) ICOM (De Hond sr.) investeert in Veiling.com (De Hond jr.) (01 december 1999)