Minister van Binnenlandse Zaken Hans-Peter Friedrich zegt tegen Der Spiegel dit weekeinde dat er striktere regels moeten komen om de honger naar en gebruik van persoonlijke data door sociale netwerken te beteugelen. “Nieuwe regels moeten verder gaan dan wat de gebruiker nu bewust denkt te weten wat sociale netwerken met hun informatie kunnen doen."

De huidige regelgeving schiet te kort. Zolang de gegevens niet worden verwerkt in Duitsland is het moeilijk, zo niet onmogelijk, de bedrijven aan te pakken. De Duitse wet is dan niet van toepassing, zo besloot een lokale rechtbank in de deelstaat Sleeswijk-Holstein onlangs in het geval van Facebook. En dus vond de rechter zich niet bevoegd.

Zelfregulering werkt niet

Duitsland heeft eerder een overeenkomst gesloten met Facebook in de herfst van 2011, waarbij het sociale netwerk beloofde meer rekening te houden met de privacy van de Duitse gebruiker. Friedrich zegt nu dat dat ook wel enigszins is gebeurd, maar niet afdoende. De toen aangekondigde Codex die nog verder moest gaan dan de geldende Europese databeschermingsregels is nog steeds niet van de grond gekomen.

Omdat er nog steeds geen sanctiemogelijkheden zijn, pleit Friedrich voor een zo snel mogelijke invoering van de nieuwe Europese databeschermingsregels. Maar daar is in Europa en ver daarbuiten veel verzet tegen. In het Europarlement zijn de christendemocraten en conservatieven niet blij met de huidige strenge voorstellen van de Europese Commissie, andere partijen zoals de Groenen en een deel van de liberalen willen juist nog verder gaan. De regeringsleiders in Europa willen juist minder regels.

Google vecht tegen Europa's Don Quichotte

Google's toplobyist Peter Fleischer heeft in een blog juist gedreigd met een uittocht van innovatieve Amerikaanse bedrijven uit Europa en noemt de Europese beleidsmakers Don Quichotte. “Zullen we bedrijven hun researchafdelingen zien verhuizen naar elders, zoals de VS, India of Singapore? Zal Europa voortaan verstoken blijven van innovatieve diensten?"