DirectGroup Bertelsmann waar Bol.com onder valt, verkoopt de Duitse, Zwitserse en Oostenrijkse Bol.com sites. Bij de koop zijn de merknamen, de domeinnamen (bol.de, bol.ch en bol.at) en de klantenbestanden inbegrepen. In ruil hiervoor verwerft DirectGroup Bertelsmann een aandeel van 25,1 procent in Buch.de en wordt er 800.000 euro betaald voor Bol.com. Het Duitse Buch.de is onderdeel van de Douglas Group en telt ongeveer honderd boekenwinkels in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. President-directeur van de Douglas Group, Henning Kreke, liet weten dat hij blij is met de overname. De verkoop van Bol.com-winkels komt niet als een verrassing. In september kondigde Bertelsmann al aan dat het zich wilde terugtrekken uit de e-commerce mediasites. Daarbij werd aangegeven dat er kopers werden gezocht voor Bol.com in een aantal landen, waaronder ook Nederland. Voor de Nederlandse divisie is nog geen overnamekandidaat gevonden. Tegelijk met de verkoop van Bol in Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk, heeft DirectGroup Bertelsmann het 50 procentaandeel verkocht in Bokus. Deze Zweedse site die vergelijkbaar is met Bol, is een samenwerking tussen Bertelsmann en Kooperativa Forbundet (KF). Bertelsmann participeerde vanaf 1999 in de joint venture maar stoot nu zijn aandeel af. Wat KF voor de overige aandelen van Bertelsmann betaalt, is niet bekend. Overigens moet de koop nog worden goedgekeurd door de anti-trustautoriteiten.