Dat blijkt uit het jaarlijkse onderzoek ` Trends in ICT' van Ernst & Young, waaraan 650 directeuren en managers hebben deelgenomen. E-commerce (ook wel e-business genoemd) wint volgens de onderzoekers langzaam terrein in het Nederlandse bedrijfsleven. In twee jaar tijd is het aantal bedrijven dat via internet producten bestelt, ontvangt en betaalt met 5 procent toegenomen, zo stelt Ernst & Young. Hiermee staat ons land samen met Duitsland en Denemarken in de Europese top 3. Ernst & Young tekent hierbij aan dat de groei van e-business minder snel gaat dan verwacht. Het aandeel e-business in de totale omzet van bedrijven is in anderhalf jaar tijd gestegen van 7 procent naar 10 pocent. In 2001 werd echter nog gerekend op een groei naar 20 procent in 2003, nu blijkt dat de respondenten uitgaan van 14,5 procent. Privacy Net als in het vorige onderzoek hebben nogal veel afnemers (meer dan 17 procent) onvoldoende vertrouwen in de beveiliging van elektronische netwerken. Meteen hierna wordt het gebrek aan vertrouwen in privacy genoemd (16,9 procent), terwijl deze reden in het vorige onderzoek pas op de vijfde plaats kwam. De onderzoekers noemen het opvallend dat ruim 16 procent van de ondervraagden de tegenvallende groei van e-business ook toeschrijft aan de geringe behoefte die zij in de markt ervaren. Het vertrouwen in de veiligheid van het online betalingsverkeer is vergeleken met het vorig jaar aanzienlijk toegenomen. Vorig jaar had 40 procent nog weinig vertrouwen in online betalen, nu is dat nog maar 16 procent. Deze factor staat hiermee op de vierde plek als grootste belemmering voor het elektronisch zakendoen.