Snippers - Het Canadese onderzoeksbureau Ipsos-Reid kwam deze week met tegenwicht voor alle fatalistische voorspellingen over e-commerce voor de consumentenmarkt. Ondanks alle treurigmakende berichten, gaan de Canadese online retailers volgens het bureau mooie tijden tegemoet. De internetbevolking kocht het afgelopen jaar voor 4,3 miljard Canadese dollar (6,5 miljard gulden) online, iets meer dan verwacht werd. Sinds 1999 zijn de online bestedingen met een factor 2,5 toegenomen. Het onderzoeksbureau concludeert dat e-commerce voor consumenten dan ook helemaal niet dood is. Talloze webwinkels hebben hun deuren moeten sluiten, maar die werden toch door niemand bezocht, aldus Ipsos-Reid. Daar staat volgens het onderzoeksbureau echter tegenover dat het aantal internetters nog steeds toeneemt, meer mensen ook online iets kopen en dat die mensen steeds grotere bedragen besteden. Snippers - De winst van Oracle over het derde kwartaal is in lijn met de verlaagde verwachting die de databasegigant twee weken geleden uitsprak. Oracle behaalde een winst van 583 miljoen dollar, 16 procent hoger dan een jaar geleden. De winst per aandeel kwam uit tien dollarcent. Tot de waarschuwing van Oracle rekenden analisten op twaalf dollarcent. De omzet liep op van 2,4 tot 2,7 miljard dollar. De verkopen bij de applicatiedivisie vielen zwaar tegen. De omzet steeg met 25 procent tot 249 miljoen dollar, waar een stijging van 50 procent werd verwacht. Daar stond tegenover dat bij de belangrijker databasedivisie de omzet beter dan verwacht was, met een stijging van 6 procent tot 823 miljoen. In een toelichting op de cijfers liet het concern weten niet te verwachten dat de situatie er de komende tijd beter op wordt, maar mogelijk wel slechter. Volgens de Financial Times sluit Oracle een 'bescheiden' ontslagronde niet uit. Snippers - Adobe doorbrak donderdag het patroon van de laatste maanden op Wall Street door beter dan verwachte cijfers te presenteren. De softwaremaker behaalde over het afgelopen kwartaal een nettowinst van 69,8 miljoen dollar tegen 64,6 miljoen in dezelfde periode een jaar eerder. De operationele winst steeg 33 procent tot 119 miljoen dollar. De winst per aandeel was met 33 dollarcent fors beter dan de verwachting van 28 dollarcent. Het aandeel maakte in de nabeurshandel een flinke sprong op de beter dan verwachte winst en steeg van 25 tot 27,38 dollar. De omzet steeg met 17 procent tot 329 miljoen dollar. Adobe had eerder een groei van 25 procent voorspeld, maar maakte al in januari bekend dat die doelstelling waarschijnlijk niet te halen was. De maker van Acrobat Reader en Photoshop verlaagde donderdag ook voor het lopende tweede kwartaal haar verwachte omzetgroei van 25 naar 15 procent.

Eerdere relevante berichten:
Oracle waarschuwt, afnemers stellen orders uit (02 maart 2001)