Forrester verwacht dat elektronische commercie het internet ontwikkelt tot een wereldwijde business-drijfveer. Zakelijke en consumenten-e-commerce zijn bij elkaar goed voor 6900 miljard dollar in 2004, voorspelt Forrester. Voor dit jaar schatten de onderzoekers die omzet op een ook al stevige 655,8 miljard. De Verenigde Staten verliezen in de loop der jaren hun voortrekkersrol. Dit jaar vertegenwoordigen de Amerikanen nog 75 procent van de elektronische wereldmarkt, maar in 2004 is dat ondanks de enorme stijging in omzet relatief gedaald tot 46 procent. De groei van vooral West Europa is al begonnen, stelt Forrester. De meeste Europese landen krijgen hun e-commerce injectie in 2001. Azië en Zuid Amerika beginnen een jaar later, en de echte groei zet daar pas in 2003 in, is de verwachting. Oost Europa, Afrika en grote delen van het Midden Oosten volgen pas in 2005. In pure dollars is vooral de groei buiten de VS interessant. Groeipercentages tot 3000 procent zijn mogelijk in Azië, en ook Europa laat zich niet onbetuigd. De komende jaren wordt in vrijwel alle regio's een groei van meer dan honderd procent verwacht. Duitsland, Frankrijk en Engeland zijn volgens Forrester de bepalende landen in West Europa: de omzet stijgt in deze landen van 87,4 miljard dollar dit jaar naar 1530 miljard in 2004. Met deze cijfers blijft Europa voorlopen op de rest van de wereld, exclusief de VS. "E-commerce kan in Europa profiteren van een aantal factoren: een sterk regionaal handelsblok, een geode technologische infrastructuur en de bestaande verbindingen met de wereldwijde aanvoerketens", zegt analiste Theresse Torris van Forrester. Voor alle verwachtingen geldt dat business-to-business gezien wordt als dé stimulus achter elektronische commercie. De consumentenkant neemt slechts tien procent van alle omzet voor zijn rekening.