Dit blijkt uit de Cyberstudy on E-Commerce die is uitgevoerd door bureau Roper ASW en internetprovider AOL. Gedurende de laatste drie maanden van 2002 hebben Europeanen per hoofd van de bevolking 430 euro besteed. Bij Amerikanen lag dat in dezelfde periode op 543 euro, zo meldt ZDNet. Tot nu toe was het een ongelijke strijd tussen de Noord-Amerikanen en de Europeanen om wie de titel `shopaholic' kreeg. Volgens de studie halen veel Europeanen hun achterstand in. Maar liefst 45 procent van de Europese burgers verwacht dit jaar meer online te besteden dan daarvoor. In Amerika ligt dit percentage op 41. Voor het onderzoek zijn duizend burgers uit Duitsland, Frankrijk en Engeland ondervraagd. Onderling zijn er ook verschillen in het bestedingspatroon te ontdekken, aldus de onderzoekers. Zo zouden Duitsers grote liefhebbers zijn van online veilingen en gebruiken Engelsen en Franse het web meer om online reizen te boeken. Driekwart van de ondervraagde Europeanen zegt internet veel te gebruiken voordat het een product koopt, al dan niet online. In één aspect lopen de Europeanen wel voor op hun Amerikaanse medemens, bij internetbankieren. Van de ondervraagde Europeanen zegt 47 procent de bankzaken online af te handelen, terwijl dit in de VS bij 36 procent van de mensen het geval is.