De overheid heeft een goede sprong voorwaarts gemaakt met zijn digitale dienstverlening, zo blijkt uit de Overheid.nl Monitor 2003, die donderdagmiddag aan minister Thom de Graaf is uitgereikt. Inmiddels kunnen Nederlandse burgers 40 procent van de overheidsdienstverlening via internet betrekken. Ook reageert 80 procent van de overheid `goed' op e-mail, zo blijkt uit het rapport. Vorig jaar was dit nog nauwelijks 50 procent. De doelstelling van het kabinet was om eind vorig jaar 35 procent van de elektronische dienstverlening gerealiseerd te hebben. Deze doelstelling is dus gehaald. De website van het ministerie van Financi├źn komt uit de bus als beste website onder de ministeries. Toch is de overheid er nog niet. Uit een vergelijking van het digitale en het fysieke loket blijkt namelijk dat het fysieke loket nog altijd beter wordt beoordeeld dan het webloket. Het gemiddelde cijfer voor dienstverlening aan de fysieke balie is 8,2 en voor dienstverlening via de website een 6,4. Zo vindt eenderde van de respondenten de gezochte informatie niet. Ook hebben gehandicapten nog te vaak problemen om de sites te kunnen bezoeken. De jaarlijkse publicatie Overheid.nl Monitor wordt in opdracht van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties door het programmabureau Advies Overheid.nl uitgevoerd.