TPG Post ontslaat vijfduizend van de in totaal 30 duizend postbodes. Het bedrijf zegt zich hiertoe genoodzaakt te zien door de opkomst van het internet en e-mail. Twee jaar geleden merkte het bedrijf al dat het aantal poststukken afnam. Volgens analisten en werknemers komt dit echter niet zo zeer door de opkomst van internet maar door 'verregaande automatisering'. "E-mail is verreweg de meest gebruikte internetapplicatie", meent Marcel Warmerdam van IDC. De analist betwijfelt echter of dit ook echt de achterliggende oorzaak is voor de ontslagronde bij TPG. "Of een postbode nu één of tien brieven heeft, hij moet z'n rondje toch lopen. Ik denk dat de automatisering niet zo zeer banen kost, maar behoefte aan andersoortige banen creëert." Op het forum van WebWereld vindt (vermoedelijk) een werknemer van TPG het 'vreemd dat TPG zichzelf zo vaak tegenspreekt'. "Op één van de personeelsvergaderingen vorige maand werd dit nog tegengesproken. Het postverkeer nam niet af. Wel kwam er minder werk voor personeel door verregaande automatisering. Dit gaat nu al ruim een jaar zo. De ene week zegt men dat er minder post is om vervolgens de week erna intern te melden dat het allemaal niet zo is", zo schrijft de insider. Een andere werknemer van TPG stelt dat het aantal poststukken niet afneemt, maar dat internet er juist voor gezorgd heeft dat mensen veel meer informatie opvragen. "Het is gewoon weer makkelijke praat om op personeel te besparen", zo schrijft 'Jacob' op het forum. TPG Post gaat er vanuit dat het totaal aantal verstuurde poststukken de komende jaren met twintig procent daalt. Of dit alleen door de opkomst van e-mail komt, valt echter te betwijfelen, gezien het aantal mensen dat nu al beschikt over e-mail. Voor dit jaar rekent TPG ook al op een daling, hetzij bescheiden met 1,2 tot 1,4 procent.