Deze verwachting wordt althans uitgesproken door trendwatchers die hedentendage vooral de ontwikkelingen in Zuid-Korea in het vizier houden. Het wegebben van het e-mailgebruik is hier al op grote schaal waar te nemen. Tieners en jonge twintigers leiden deze revolutie. In deze groep heeft het idee postgevat dat 'e-mail ouderwets is en uitsluitend geschikt voor formele communicatie'. "Ik gebruik e-mail om berichten aan oudere mensen te zenden", zegt middelbare scholier Park. En de 22-jarige kantoorbediende Kim zegt zijn emailaccount alleen te gebruiken voor het ontvangen van de rekeningen voor zijn mobiele telefoon en creditcard. Uit een onderzoek dat hoogleraar Lee Ok-hwa van de faculteit computerwetenschappen van de universiteit van Chungbuk hield onder tweeduizend Zuid-Koreaanse middelbare scholieren en studenten blijkt dat ruim 65 procent zegt '(vrijwel) nooit e-mail te gebruiken'.

'fun factor'

Vooral het feit dat het niet meteen duidelijk is of een e-mailbericht de geadresseerde heeft bereikt en dat je vaak niet onmiddellijk antwoord op een mailtje krijgt, zijn debet aan de afnemende populariteit van e-mail. Daarnaast is er ook nog de 'fun factor'. Wie sms't of een messenger gebruikt heeft het gevoel een 'game' te spelen terwijl e-mail met huiswerk wordt geassocieerd. "De jonge generatie haat twijfel en wachten en wil hun gevoelens onmiddellijk uiten", zegt professor Lee. "De teruggang in het emailgebruik is een logisch uitkomst die de karakteristieken van een nieuwe generatie weerspiegelt." De cijfers in Zuid-Korea liegen er dan ook niet om. Via de grootste e-mailprovider Daum Communication werd in oktober van dit jaar zo'n twintig procent minder e-mail verstuurd dan in oktober 2003: nu drie miljard, vorig jaar 3,9 miljard. Een omgekeerde trend is waar te nemen in het sms-gebruik: via SK Telecom, de grootste telco van het land, werden in oktober van dit jaar veertig procent meer tekstberichtjes gestuurd dan in oktober vorig jaar. Cyworld, een grote aanbieder van mini-homepages, noteerde in oktober van dit jaar 17 miljard pageviews, dat is 26 keer zoveel als een jaar geleden toen 650 miljoen hits in oktober werden geteld.