Telecomwaakhond OPTA legde een aantal bedrijven en personen onlangs zes ton boete op omdat zij meer dan 400 miljoen mailtjes hadden gestuurd naar mensen die daarvoor wel toestemming hadden gegeven. Die toestemming om zogenoemde partnermailings te ontvangen, is echter gegeven zonder dat de ontvangers precies wisten van welke 'partners' die mailtjes zouden komen en wat de te ontvangen informatie zou kunnen zijn.

Volgens OPTA moet een bedrijf dat een dergelijk mailingbestand aanlegt voor bijvoorbeeld leadgeneration vooraf duidelijk maken wie die zogeheten partners zijn en welke informatie in de toekomst wordt ontvangen. De aanduiding “partners" of “relaties" zonder namen te noemen, is niet in overeenstemming met de wet, zegt de OPTA. De toestemming moet specifiek zijn.

OPTA hanteert regels te strak

Maar branchevereniging DDMA vindt dat OPTA de regels te strak hanteert. “Wij zijn het eens met OPTA dat er bij het aanbieden van commerciële e-mails van derden, die met name moeten worden genoemd. Een andere vorm is aan te geven waarover die e-mails zullen gaan, dus bij voorbeeld, 'wilt u e-mails ontvangen met informatie over verzekeringen'. Maar zoals wij nu begrijpen wil OPTA dat een consument kan aanvinken per 'relatie' of hij daarover e-mailinformatie wil ontvangen. Dat gaat ons te ver", zegt Jitty van Doodewaerd van de DDMA.

Volgens Van Doodewaerd kan de strikte houding van de OPTA de doodsteek betekenen voor het zo geheten leadgeneration, dat veel bedrijven op dit moment zien als lucratieve handel. Met leadgeneration worden relevante persoonlijke gegevens binnengehaald van inschrijvers van nieuwsbrieven die van waarde zijn voor commerciële partijen.

“Maar als voor elke geïnteresseerde commerciële partij die het bestand wil gebruiken voor e-mailmarketing opnieuw toestemming moet worden gevraagd aan mensen die zich wel al ingeschreven hebben voor e-mails van relaties, slaat dat de bodem weg onder het business model."

Graag een rechtszaak

De DDMA ziet uit naar een mogelijke rechtszaak tegen OPTA, die dan zou moeten worden aangespannen door een van de beboete bedrijven, zoals Digital Magazines. “Wij zijn over het onderwerp in gesprek met OPTA, maar de interpretatie van de betrokken wetsartikelen blijft verschillen", zegt Van Doodewaerd. “Het besluit van OPTA heeft voor veel onrust bij onze leden gezorgd, we krijgen wekelijks tientallen e-mails over hoe nu de regels te interpreteren."

Jurist Arnoud Engelfriet van ICTRecht kiest in deze zaak de zijde van OPTA. Hij vindt het woord partnermailings, dat veelal wordt gebruikt, niet specifiek genoeg. “De OPTA is hier zeker streng, maar gezien de wettelijke definities lijkt me dat niet meer dan terecht", zo schrijft hij in een blog over de kwestie.

Of Digital Magazines een rechtszaak tegen OPTA zal aanspannen, is op dit moment nog niet bekend. Het bedrijf is door Webwereld om commentaar gevraagd, maar die is vooralsnog uitgebleven.

Leden de wacht aanzeggen

Overigens is de DDMA een grote campagne begonnen om de eigen leden te wijzen op navolging van de privacywetgeving. “We geven leden die aan alle wetgeving voldoen het keurmerk Privacy Waarborg", zegt Van Doodewaerd. “Leden die daaraan niet voldoen, hebben tot het einde van het jaar gekregen om dat op orde te brengen. In het uiterste geval kunnen ze geroyeerd worden."