Via de site van de NS was het sinds vorige week maandag mogelijk om met iDeal enkele reizen, retourtjes, dagkaarten en railrunners te kopen. Na betaling kregen klanten een e-mail met als attachment het e-ticket, dat ze op A4-formaat moeten uitprinten. Op het ticket (pdf) staan naam en geboortedatum en een unieke qr-code (een soort streepjescode). Het systeem ligt nu echter op zijn gat.

Er is een hele grote vraag geweest in heel korte tijd waardoor de capaciteit moest worden uitgebreid, laat een woordvoerder van de Spoorwegen weten. Het bedrijf had niet op de hoeveelheid media-aandacht gerekend die het wel kreeg voor de elektronische treinkaartjes.

10.000 tickets

"Daar komt bij dat we midden in een verhuizing zitten van de servers van de ene naar de andere locatie." Door de combinatie van het servertekort en de toenemende vraag naar capaciteit kan de NS niet meer 100 procent garanderen dat alles goed gaat. "En dan kunnen we beter de boel on hold zetten", aldus de woordvoerder.

De NS heeft sinds de lancering van de dienst bijna 10.000 e-tickets verkocht, een 'enorme vlucht' volgens de spoorwegmaatschappij. De verwachting was dat er weinig aandacht gegeven zou worden aan de nieuwe dienst. "Het was de bedoeling dat het heel langzaam ging groeien", legt de woordvoerder uit. Het is onduidelijk op hoeveel verkopen er in eerste instantie werd gerekend.

Online aanbiedingen

Als alles volgens plan verloopt is de verhuizing van de servers dit weekend geklaard. Woensdag overlegt de NS nog over de definitieve details rond de verhuizing. Op zijn laatst na het weekend zou het systeem weer normaal moeten werken. Met het online ticketsysteem wil de NS prijsdifferentiatie invoeren voor bepaalde trajecten op bepaalde tijden. Dergelijke aanbiedingingsacties kan het bedrijf via de kaartjesautomaten nog niet bieden, bevestigt de NS.