Het pc-spel Battlefield Heroes zal later dit jaar exclusief via internet verspreid worden, meldt BBC.

Wapens

De advertenties zullen niet in het spel zelf verschijnen, maar op de website en in het 'front-end' van het spel. Gamers kunnen straks spullen kopen om hun verschijning in de virtuele wereld aan te passen, maar ze kunnen niet sterker worden door wapens aan te schaffen.

Battlefield Heroes is de eerste grote poging van EA om in het westen te verdienen aan dit betalingsmodel: de 'in-game'-verkopen in een gratis versie van voetbalspel Fifa zouden in Zuid-Korea ruim 1 miljoen dollar per maand opleveren.

Cartoonachtig

De nieuwste versie van Battlefield zou een nog groter publiek moeten trekken dan voorgaande titels in deze serie, waarvan er wereldwijd ongeveer 10 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het spel is wat meer cartoonachtig en eenvoudiger te spelen dan de voorgangers. Zo zal de nadruk meer liggen op deelname en vertier dan op vaardigheden en strategie.

Groeimarkt

EA-baas Gerhard Florin ziet een rooskleurige toekomst voor online gaming. "Met het nieuwe distributie- en betalingsmodel van Battlefield Heroes spelen we in op de manier waarop mensen in de VS en Europa tegenwoordig willen gamen."

Volgens Ben Cousins van Dice, dat Battlefield Heroes ontwikkelt, verwacht EA dat 95 procent van de gamers nooit geld zal uitgeven aan het spel. Toch gelooft hij in het betalingsmodel. "Gezien de ervaringen in Zuid-Korea en Azië werkt het, omdat dit een enorme groeimarkt is."