Het advertentiesysteem heet Ebay Adcontext. Het wordt volgens persbureau Reuters waarschijnlijk begin deze week in een testfase gelanceerd.

Met het advertentiesysteem kunnen Ebay-gebruikers contextuele advertenties op websites laten verschijnen. In ruil hiervoor krijgen ze 35 tot 60 procent kortin op de verkoopkosten bij Ebay. Dit hangt af van het volume, stelt Michael van Swaaij van Ebay tegenover Reuters.

Het systeem van Ebay scant de inhoud van een website op zoek naar steekwoorden en zoekt hier relevante veilingen op Ebay bij. Zo kan een site over sport automatisch tekstadvertenties krijgen met linkjes naar sportartikelen die op Ebay worden aangeboden.

Hiermee heeft Ebay zijn eigen pay-per-click-systeem ontworpen dat sterke overeenkomsten vertoont met de advertentienetwerken van Google en Yahoo.

Een woordvoerster van Ebay Nederland bevestigt de plannen met Adcontext. "Momenteel vindt de testfase van Ebay Adcontext plaats. Op basis van de verkregen feedback, worden er eventueel verbeteringen aangebracht. Wanneer eBay AdContext precies beschikbaar zal zijn, is nog niet bekend. Dit hangt af van hoe de testfase verloopt."