Ebay is vrijdag weer begonnnen met het adverteren via Adwords, nadat het tien dagen eerder opzien baarde door de advertenties terug te trekken. Wel gaat Ebay minder gebruikmaken van Adwords dan voor de advertentiestop, zo verklaarde Ebay-woordvoerder Hani Durzy vrijdag.

Volgens Durzy heeft Ebay geconstateerd dat het minder afhankelijk is van Adwords dan het dacht. Volgens de zegsman zal de veilingsite meer verkeer naar zijn site halen door een deel van het Adwords-budget elders uit te geven.

Durzy verklaarde bovendien dat de terugtrekking van de advertenties nooit als permanente maatregel bedoeld was. Er deden veel geruchten de ronde omtrent het besluit van Ebay op 13 juni om de Adwords-campagne te staken. Hoewel Durzy toen aangaf dat het ging om een experiment om de ideale mix van advertentiebestedingen vast te stellen, zochten bronnen rondom de bedrijven de oorzaak elders.

Zo zou Ebay de advertenties hebben geschrapt uit woede om een feest dat Google wilde aangrijpen om zijn Checkout-betaaldienst te promoten bij Ebay-verkopers. Ebay staat Google's betaaldienst nog niet toe als betalingsvorm op zijn veilingsite.

Met het hervatten van de Adwords-campagne hebben Amerika's grootste gebruiker van zoekterm-advertenties en de grootste aanbieder van deze advertenties elkaar weer gevonden.